Intussen is bekend geraakt dat in het voorstel de huidige CO2-uitstoot regeling versoepeld zal worden. Die versoepeling onder de naam “quick fix” moet begrepen worden als een spreiding van de huidige grenzen over 2025 tot en met 2027, zodat niet in het jaar 2025 dient te worden afgerekend, maar wel over een observatieperiode van drie jaar.
Volgens de huidige regels mag een autoconstructeur of een pool van constructeurs vanaf 2025 de grens van gemiddeld 93,6 gram CO2 per kilometer over zijn vloot niet overschrijden op straffe van enorme boetes. De boeteregeling bedraagt 90,00 euro per gram overschrijding per nieuw verkocht voertuig. Berekeningen van de Europese koepelorganisatie ACEA toonden aan dat de boetes enkel voor het jaar 2025 konden oplopen tot 16 miljard voor de sector. Slechts enkele merken zouden hieraan ontsnappen. De huidige regel is ook niet aangepast aan de onvoorziene lage vraag naar elektrische voertuigen binnen de particuliere markt. Er is dan ook sprake van een pragmatische aanpak van de huidige boeteregeling.
Al op 30 januari 2025 vond in Brussel een Europese “Autoconferentie” plaats waar de alarmbellen duidelijk op de voorgrond traden. Het huidige voorstel is een concreet gevolg van de strategische dialoog tussen de EU-commissie en de Europese auto-industrie die al een tijd aan de gang is, met als belangrijkste actoren de CEO’s van BMW, Mercedes en Volkswagen, samen met Bosch, ZF, Stellantis en Renault. Samengevat komt het voorstel erop neer dat autoconstructeurs de CO2-uitstootgrenzen wel moeten bereiken, maar hiervoor meer tijd kunnen bekomen. Voor alle duidelijkheid geldt dat de voorgestelde regeling nog door het EU-parlement en de individuele lidstaten dient te worden goedgekeurd.
In het kader van de CO2-neutraliteit die geldt vanaf 2035 voor nieuwe voertuigen, werd herhaald dat verder onderzoek zal worden gedaan of men met een beperkte inzet van alternatieve technologieën dezelfde CO2-einddoelen kan bereiken.