Gepubliceerd op 9 December 2024 om 10h57
Door Quentin Pannaud

Fleet test Cupra Terramar VZ eHybrid: eindelijk premium?

Met zijn nieuwe Terramar beproeft Cupra zijn geluk opnieuw in de felbegeerde categorie van de gezins-SUV’s, waar hij de niet meer zo jonge Ateca opvolgt. En het zou weleens een schot in de roos kunnen zijn.

De Terramar pakt uit met een stoere look, met dynamische en gesculpteerde lijnen, een op een haaienneus geïnspireerde voorpartij, specifieke belettering en een lichtstrip achteraan. In vergelijking met de Ateca die hij vervangt, is hij breder (+3 cm), lager (-3 cm) en vooral 13 cm langer (4,52 m). De extra lengte komt zowel de binnenruimte ten goede (+5 cm wielbasis) als de bagageruimte, die 642 liter bedraagt voor de microhybride versie en 490 liter voor de plug-inhybride die we hebben getest.

Interieur met premiumaccenten

Binnenin heeft Cupra het wat vreemde ontwerp van de Tavascan ingeruild voor een serieuzer dashboarddesign. De assemblage en de kwaliteit van de materialen weerspiegelen de wens van het merk om te flirten met het topsegment. Sommige materialen voor de onderste delen stellen echter teleur en het prominente centrale aanraakscherm (van 12,9 duim!) lijkt wat haastig aan het dashboard te zijn toegevoegd, een trieste gewoonte van de Volkswagen-groep. Ook Cupra is gezwicht voor de lokroep van de 100% aanraaktechnologie, met als gevolg dat het, met uitzondering van de klimaatregeling, moeilijk is om door de menu’s te navigeren, die niet erg intuïtief of gebruiksvriendelijk zijn. Een goed punt is echter de moduleerbaarheid achterin, waar lange mensen gemakkelijk in passen zonder dat de in vergelijking met de Ateca lagere dakhoogte een handicap is voor de hoofdruimte. De achterbank is comfortabel en aangenaam gevuld, en verschuift over 15 cm om de laadruimte te maximaliseren, maar de middelste plaats is enkel geschikt voor korte ritten, omdat de transmissietunnel de beenruimte er aanzienlijk beperkt.

Overtuigend weggedrag

Tijdens het rijden heeft de plug-in hybride Terramar, die eHybrid werd gedoopt, geen gebrek aan daadkracht: de 272 ondersteunde paardenkrachten van de elektromotor komen de hernemingen en de algemene rijdynamiek ten goede. Een prestatie die des te bewonderenswaardiger is gezien het leeggewicht van 1.904 kg! Met dank ook aan het adaptieve onderstel, dat alle storende trillingen corrigeert en rolneigingen effectief onder controle houdt. In combinatie met een bewust stevige stuurinrichting is het gevoel van controle over de auto totaal en voel je echt het sportieve karakter dat het merk aan zijn SUV wilde geven. Wat betreft actieradius belooft de 19,7 kWh-batterij 121 km op één lading, een van de beste waarden in het segment. Daar staat echter een brandstofverbruik van 7,8 l/100 km tegenover wanneer de batterij leeg is.

Fleetbalans

Voeg daarbij zijn basisprijs van 48.125 euro excl. btw en het is duidelijk dat de Terramar VZ eHybrid zal moeten vertrouwen op zijn stijl en rijgedrag om kopers van zowel mainstream als premium SUV’s voor zich te winnen.

Technische fiche

TECHNISCHE INFORMATIE  
Motor Plug-inhybride
Vermogen 200 kW/272 pk
Maximumkoppel 400 Nm
Leeggewicht 1.904 kg
Koffervolume
400 – 490 l
Elektrisch rijbereik
121 km
Gemiddeld verbruik
0,5 l/100 km (WLTP)
Uitstoot van CO2 11 g/km (WLTP)
Topsnelheid 215 km/u
Capaciteit van de batterij 19,7 kWh
 Inhoud brandstoftank
45 l

 

ANDERE MOTORVERSIES
Versie Motor Vermogen
Terramar 1.5 eTSI benzine microhybride 110 kW (150 pk)
Terramar 2.0 TSI benzine 195 kW (265 pk)
Terramar e-Hybrid plug-inhybride 150 kW (204 pk)

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw
 € 48.165,29
Basisprijs incl. btw  € 58.280
Fiscaal vermogen 9 PK
BIV (Brussel/Wallonië, Leasing)
€ 2.993,18/2.478
BIV (Vlaanderen)
€ 54,78
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing)
€ 295,02
Verkeersbelasting (Vlaanderen)
€ 1.40,14
Fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) 8,97 %
Bruto VAA gebruiker
€ 150,77
Verworpen uitgaven
€ 180,09
Belasting op uitstoot CO2
€ 43,51
Quentin Pannaud

Quentin Pannaud, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels