Gepubliceerd op 16 December 2024 om 16h57
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Fleet test Subaru Forester e-Boxer: verder verfijnd

In afwachting van nieuwe volledig elektrische modellen introduceert Subaru de zesde generatie van zijn Forester ook in Europa. De nieuwkomer borduurt voort op de verworvenheden van zijn voorgangers, zonder een PHEV-versie, laat staan een volledig elektrische variant. Op de fleetmarkt zal hij dus geen rol van betekenis spelen, maar toch gingen we hem testen, zowel op de openbare weg als op meer uitdagend terrein.

Subaru is een constructeur die vasthoudt aan zijn stokpaardjes, in casu verbrandingsmotoren met een boxerarchitectuur, en permanente, symmetrische vierwielaandrijving. Twee technische kenmerken die zo hun voordelen hebben op allerlei vlakken, waaronder weggedrag en veiligheid, maar helaas niet voor het verbruik en de CO2-uitstoot. En dus bij uitbreiding voor de fiscaliteit in onze contreien, wat maakt dat het eigenzinnige Japanse merk niet vaak terug te vinden is in car policies.

Tenzij natuurlijk met de van de Toyota bZ4x afgeleide Solterra. Die BEV krijgt de komende jaren echter het gezelschap van zeven nieuwe volledig elektrische SUV’s, waarvan er drie al eind 2026 zullen worden geïntroduceerd. Het is dus duidelijk dat Subaru van plan is om in de nabije toekomst een groter deel van de fleetkoek op te eisen – tegen 2030 wil het trouwens twee keer zoveel auto’s verkopen als nu, waarvan de helft volledig elektrisch.

Evolutie

Voor de zesde generatie van zijn Forester koos Subaru opnieuw eerder voor evolutie dan voor revolutie. Zo werd het (mild)hybride aandrijfgeheel nog verbeterd, maar is van een PHEV, laat staan een volledig elektrische versie dus nog steeds geen spoor. Het nieuwe model staat ook nog op hetzelfde platform als zijn voorganger. Wel slaagde Subaru erin de stijfheid van het chassis met 10% te vergroten, wat resulteert in verbeterde rijeigenschappen.

Ook werden de X-Mode-terreinfuncties uitgebreid, waardoor ze voortaan ook werken bij het achteruitrijden op gladde ondergrond en/of steile hellingen. Verder werd het rijcomfort verbeterd dankzij nieuwe stoelen en werd ook de geluiddemping van het interieur geoptimaliseerd. Ook aan de afstelling van de stuurbekrachtiging en van het rempedaal werd gesleuteld.

Safety first

Nog een stokpaardje van Subaru is veiligheid. Zo werd de EyeSight-rijhulptechnologie van het merk in de nieuwe Forester uitgebreid met vijf nieuwe functies en werden er zeven andere verbeterd. Een primeur bij het merk is dat de auto nu zichzelf volledig tot stilstand kan brengen met de waarschuwingsknipperlichten geactiveerd wanneer de bestuurder niet meer reageert, bijvoorbeeld door een medisch probleem. Ook het Driver Monitoring System werd gevoeliger, waardoor je nu wel erg snel tot de orde wordt geroepen wanneer je bijvoorbeeld even naar het centrale scherm kijkt.

Dat laatste is overigens ook nieuw, en is nu 11,6 duim groot. Het staat verticaal opgesteld en is erg gebruiksvriendelijk, zonder overbodige toeters en bellen. Daar heeft de Forester trouwens sowieso een broertje aan dood: de instrumenten zijn bijvoorbeeld nog gewoon analoog, met tussen de wijzerplaten in een multifunctioneel tft-scherm. Een beetje een anachronisme zou je kunnen zeggen, maar het past wel binnen de no-nonsensefilosofie van het model. Zoals de grote raamoppervlakken rondom, die het zicht naar buiten ten goede komen.

Comfortabele cruiser

Tegen de trend in verloor de Forester een handvol pk’s bij zijn generatiewissel: om uitstootredenen werd het vermogen van de tweeliter-boxermotor teruggebracht van 150 naar 136 pk. De in de CVT-versnellingsbak geïntegreerde elektromotor blijft wel 12,3 kW sterk. In de praktijk valt dat vermogensverlies niet zo heel erg op, al heeft de Forester nu wel 12,2 seconden nodig om op te trekken van 0 tot 100 km/u. Een oefening waarbij hij echter ook aangeeft dat het niet zijn ding is, en waartoe hij dan ook niet aanzet.

Wat dan wel zijn ding is? Comfortabel cruisen, desgewenst met een aanhangwagen of caravan die tot 1.870 kg mag wegen. Of zich weg van de gebaande paden wagen, dankzij zijn permanente vierwielaandrijving, zijn uitstekende bodemvrijheid van 22 cm en zijn zoals reeds gezegd verbeterde X-Mode-functies. Op het testparcours in een privébos met de nodige hellingen kwam de Forester met als enige aanpassingen een set winterbanden dan ook erg overtuigend uit de hoek.

Fleetbalans

De nieuwe Forester is dus opnieuw een erg aangename allesdoener, maar wellicht enkel interessant voor diehardfans van het merk. Als gevolg van zijn aandrijving zal hij in ieder geval niet meteen aanspraak kunnen maken op de titel Company Car of the Year. Temeer gezien zijn verbruik, dat de TCO niet bepaald ten goede zal komen – tijdens onze korte testrit gaf de boordcomputer 8,5 l/100 km aan, maar veel is er niet nodig om dat richting de 10 l/100 km te krijgen. De garantie van 8 jaar zonder kilometerbeperking is dan weer erg interessant, maar de Solterra zal fleetrijders toch makkelijker over de streep kunnen trekken, in afwachting van de andere volledig elektrische modellen die Subaru ons belooft. Wat het prijskaartje betreft, kennen we alleen nog maar dat van de First Edition, die recht heeft op wat extra opsmuk. De andere versies zullen hun prijs kennen bij de aanvang van het autosalon, in januari.

Technische fiche

Subaru Forester 2.0i e-Boxer (100 kW/136 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE
 
Motor mild hybrid
Vermogen 100 kW/136 pk
Maximumkoppel 182 Nm
Leeggewicht 1693 kg
Koffervolume
508-1720 l
Gemiddeld verbruik
8,1 l/100 km
Uitstoot van CO2 183 g/km
Topsnelheid 188 km/u
Batterijcapaciteit niet bekend

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw € 38.838,84 (First Edition)
Basisprijs incl. btw € 46.995 (First Edition)
Fiscaal vermogen 11 PK
BIV (Brussel / Wallonië, Leasing) € 597,91 / 495
BIV (Vlaanderen) 2.386,16
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) 528,40
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 510,96
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) niet bekend
Bruto VAA gebruiker niet bekend
Verworpen uitgaven niet bekend
Taks uitstoot CO2 niet bekend

 

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels