Gepubliceerd op 4 March 2025 om 08h50
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Met dit 10-stappenplan wil Allianz de Europese auto-industrie redden

Kredietverzekeraar Allianz Trade stelt een 10-stappenplan voor om de Europese autosector en de verkoop van EV’s in Europa te stimuleren. Hier zijn de 10 “aanbevelingen”, becommentarieerd door de redactie van link2fleet.

Geopolitieke omstandigheden, douanerechten, inpalming van grondstoffen om batterijen voor elektrische auto’s te bouwen en zware concurrentie uit China: de Europese auto-industrie beleeft niet de beste tijden. Om weer op het goede spoor te komen presenteert Allianz Trade een 10-stappenplan om het concurrentievermogen van de Europese auto-industrie te herstellen. Het plan bestaat uit vijf aanbevelingen voor de auto-industrie en vijf voor politieke besluitvormers.

5 aanbevelingen voor de auto-industrie

  1. Volgens Allianz Trade moeten constructeurs hun aantal modellen terugschroeven: “Beperk het aanbod tot 5 of 6 modellen, waarvan de helft hybride of elektrisch”.
  2. We moeten fors blijven investeren in laadinfrastructuur, inclusief oplaadoplossingen op maat. “Er zijn momenteel 800.000 laadpunten in de EU, terwijl er volgens onze schattingen tussen de 3 en 9 miljoen nodig zullen zijn voor een goede dekking in 2030”, aldus Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux voor Allianz Trade.
  3. Hoewel de autosector al een van de sectoren is die wereldwijd het meest uitgeeft aan onderzoek en ontwikkeling, beveelt de kredietverzekeraar aan de uitgaven voor investeringen in technologie op te voeren.
  4. Allianz Trade raadt ook aan om nieuwe markten te verkennen: “zich meer richten op opkomende markten zoals India, Vietnam, Indonesië en Zuid-Amerika, waar het autobezit laag is en de internationale concurrentie nog onderontwikkeld”. Nochtans is dit wat verschillende Europese constructeurs al doen, waaronder Renault, Stellantis (met Citroën en Fiat in het bijzonder) en VW.
  5. Tot slot stelt Allianz voor dat de Europese autosector de samenwerking binnen en buiten de sector versterkt door middel van joint ventures en collectieve projecten om schaalvoordelen te creëren. Maar ook dat doen Europese constructeurs al. Het is niet voor niets dat autoconcerns steeds groter worden, terwijl er steeds minder zijn. Denk maar aan de fusie tussen FCA en PSA waaruit Stellantis is ontstaan, of de komst van onder andere Volvo en Lotus binnen de gigantische Chinese groep Geely. Dat gezegd zijnde riep Renault-baas Luca de Meo vorig jaar op tot het creëren van “een Airbus van de autosector” om kosten te besparen, met name om kleine, goedkope Europese elektrische auto’s te bouwen. De Italiaan had trouwens de VW-groep benaderd over het delen van een platform voor een kleine elektrische stadsauto, maar zonder succes.

5 aanbevelingen voor politieke beslissingnemers

  1. Verrassend genoeg adviseert Allianz Trade “douanerechten van 40 tot 50% op auto’s van lage Europese oorsprong”. We hebben al gezien hoe gespannen het klimaat is na de meest recent ingevoerde douanerechten… We durven ons de ophef niet voorstellen als die zouden stijgen tot 50%! En wat is een auto van lage Europese oorsprong? Allianz definieert dat als “een auto waarvan de onderdelen en productiekosten (exclusief de batterij) voor minder dan 75% van Europese oorsprong zijn”.
  2. “Samenwerking en nieuwe joint ventures aanmoedigen”: dit sluit aan bij de uitnodiging aan constructeurs hierboven om meer samen te werken.
  3. “Geef een inruilbonus van 15% bij de aankoop van een elektrisch voertuig (van Europese oorsprong) dat minder dan 45.000 euro kost”. Er is inderdaad een fiscale prikkel nodig voor particulieren om de verkoop van EV’s te stimuleren. We hebben dit gezien in Duitsland, waar het einde van de premies leidde tot een duik in de verkoop van EV’s. Voor bedrijven zou het aantrekkelijke belastingregime in België voor ‘zero emission’-auto’s moeten worden uitgebreid en zelfs overgenomen door andere Europese landen. Blijkbaar denkt Europa hierover na.
  4. “Investeer tussen 200 en 300 miljard euro in oplaadinfrastructuur om de groei van het EV-park te ondersteunen.” In die begrotingstranche zitten ook nieuwe Europese batterijproductielijnen vervat, aldus Johan Geeroms. Verder bekritiseert hij het Europese beleid: “De steun is te versnipperd en veel te onzeker. Voer een streng handelsbeleid in. Overweeg strenge importheffingen op goedkope, door de overheid gesubsidieerde Chinese EV’s. Stimuleer de binnenlandse industrie. Het Europese beleid moet zorgen voor een stabiele en consistente stimulans voor EV’s.”
  5. “Financiering van onderzoek en ontwikkeling: besteed 5% van het Horizon-programma van de EU aan projecten die zich richten op batterijen, autonome rijtechnologie, AI-gestuurde software en recycling”.

 

Schuift Allianz hiermee een mirakelformule naar voren? Sommige voorstellen zijn al geïmplementeerd, andere zijn verrassend en weer andere zijn het overdenken waard.

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels