Gepubliceerd op 12 March 2025 om 12h19
Door Damien Malvetti

Opinie: “Een betaalbare elektrische auto is goed. Een echt haalbare en duurzame elektrische mobiliteit is beter.”

Lange tijd werd de elektrische auto gezien als een luxe voorbehouden aan een elite. Maar vandaag waait er een nieuwe wind door de sector, en lijken autofabrikanten eindelijk klaar om emissievrije voertuigen voor iedereen toegankelijk te maken. De recente aankondigingen van de Volkswagen ID.Every1, de Citroën ë-C3 en de BYD ATTO 2 illustreren deze wens om de prijsbarrière te doorbreken. Maar is deze revolutie echt in volle gang, of is het slechts een marketingstunt?

Tesla: van hoogtepunt naar onderwerp van discussie

Tesla, lange tijd de onbetwiste leider op de EV-markt, maakt momenteel een moeilijke periode door. De verkoop daalt, vooral door de controverse rondom Elon Musk, wiens polariserende standpunten beginnen door te wegen op het imago van het merk. Voeg daarbij een veroudering van het gamma en een gebrek aan investeringen in nieuwe technologieën: dit zijn allemaal kwetsbaarheden die concurrenten benutten om terrein terug te winnen. Het tijdperk waarin Tesla onbetwist de markt domineerde, lijkt voorbij, en de markt staat nu open voor nieuwe spelers die agressiever zijn op prijsgebied.

Volkswagen, Citroën of BYD zetten hun tanden in de markt

Volkswagen heeft de ambitie om een plek te veroveren op de markt voor betaalbare elektrische auto’s met de ID.Every1. Deze compacte stadsauto, die in 2027 wordt verwacht voor minder dan 20.000 €, belooft een autonomie van minimaal 250 km. Als hij zijn beloften waarmaakt, zou hij wel eens de elektrische auto voor Jan Modaal kunnen worden, alle car policies kunnen veroveren en het succes herhalen van de beroemde Kever. Het blijft echter afwachten of VW zijn beloften zal waarmaken in een context waarin de kosten van batterijen hoog blijven.

Tegelijkertijd slaat Citroën hard terug met de ë-C3, een elektrische stadsauto met een vernieuwd ontwerp, een prijskaartje vanaf 23.300 € en een autonomie van 320 km. Een nog goedkopere versie, voor 19.990 €, wordt verwacht in 2025. BYD, de Chinese EV-gigant, bereidt de komst van de ATTO2 op de Europese markt voor, met de duidelijke intentie zich te vestigen als een geloofwaardig alternatief tegenover de Europese en Amerikaanse modellen.

Op weg naar een echte democratisering van elektrisch rijden?

De komst van deze meer betaalbare modellen markeert een belangrijke stap in de democratisering van de elektrische auto. Maar naast de prijs blijven er andere uitdagingen: oplaadinfrastructuur, batterijrecycling, kosten van elektriciteit… Een goedkope elektrische auto is goed, maar een echt duurzame en haalbare elektrische mobiliteit is beter.

2025 zal beslist een belangrijk jaar zijn zijn. Als gevolg van strenge regelgeving, agressieve commerciële strategieën en technologische innovaties staat de EV-markt op een kruispunt. Het blijft afwachten of deze revolutie echt ten goede zal komen aan de consumenten.

Wordt vervolgd…

Damien Malvetti, editorial Director – link2fleet

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels