Gepubliceerd op 10 February 2025 om 13h29
Door Damien Malvetti

Pleevi maakt het opladen van EV’s energiezuiniger, ecologischer en efficiënter dankzij AI

Het opladen van elektrische wagens vormt voor veel bedrijven nog steeds een uitdaging. De laadkosten wegen soms zwaar op het budget en het beheer van de sessies kan ingewikkeld zijn. De Belgische start-up Pleevi wil aan dit probleem een mouw passen met zijn intelligente oplossing voor laadbeheer, gebaseerd op kunstmatige intelligentie.

De eind 2024 gelanceerde start-up Pleevi is een spin-off van VITO (de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) en EnergyVille die in handen is gegeven van twee jonge ondernemers: Wout Lagae en Robin Vanderschueren.

“We zijn gestart vanuit de vaststelling dat het opladen van elektrische voertuigen van bedrijven het elektriciteitsnetwerk sterk belast. De manier waarop deze voertuigen worden opgeladen, varieert: langzaam of snel, met een fluctuerende vraag naar groene energie en variabele kosten. Het is dus noodzakelijk om meer flexibiliteit te bieden op het gebied van energie”, legt Wout Lagae, medeoprichter en CEO van Pleevi, uit.

VITO heeft de intelligente algoritmes ontwikkeld die de basis vormden van Pleevi. De start-up creëerde vervolgens software op basis van kunstmatige intelligentie die laadsessies vergemakkelijkt en ze energiezuiniger en ecologischer maakt. De software houdt met name rekening met hernieuwbare energiebronnen, maar ook met andere parameters zoals real-time gegevens, lokale energieproductie, het capaciteitstarief in Vlaanderen en de weersvoorspelling voor de komende uren.

“Door te anticiperen op energiestromen over 24 uur zorgt de AI-gestuurde optimalisatie van Pleevi ervoor dat energie efficiënt wordt gebruikt zonder het net te overbelasten. Op een zonnige ochtend kunnen we bijvoorbeeld rekening houden met de overvloed aan zonne-energie die later op de dag wordt verwacht, evenals met de voorspelde wind. Ons algoritme houdt ook rekening met de energiebehoeften van het hoofdgebouw. Op een vrijdag, wanneer veel werknemers thuiswerken, zal de capaciteit heel anders zijn dan op een drukke dinsdag met een hoge vraag naar energie in de parkeergarage en het gebouw. Hierdoor kunnen we laadsessies aanbieden die zowel minder kosten als milieuvriendelijker zijn.”

Pleevi is ook in staat om op vraag van de klant bijkomende elementen te integreren die specifiek zijn voor het bedrijf en die het mogelijk maken om de voertuigen op een nog ecologischere of economischere manier op te laden.

© Pleevi - Robin Vanderschueren et Wout Lagae.

20 tot 30% besparing

Pleevi richt zich natuurlijk niet rechtstreeks tot bedrijven, maar eerder op de EMS-platforms (Energy Management Systems) die hun netwerken van oplaadpunten bij eindklanten implementeren. “We zitten dus in een B2B2B-model”, zegt Wout Lagae. “Maar onze belofte aan eindklanten is een verlaging van hun energiekosten met 20-30% als ze ons systeem gebruiken. Naast natuurlijk het verminderen van de druk op het netwerk. Dit betekent dat wagenparkbeheerders niet langer hoeven te kiezen tussen gebruikersgemak aan de ene kant en de economische en ecologische kwestie van het opladen aan de andere kant.”

Om zijn ontwikkeling voort te zetten en zijn activiteiten in heel Europa uit te breiden, heeft Pleevi net bijna een miljoen euro aan financiering van investeerders binnengehaald. De start-up hoopt tegen 2027 een park van 25.000 laadstations te beheren met zijn software.

© Pleevi
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels