“Alle evoluties waar we sinds dit weekend kennis van hebben genomen, zijn voorlopig enkel aankondigingen,”benadrukt Stijn Blanckaert. “Alles moet nog in detail besproken en goedgekeurd worden voordat het eventueel in een wet wordt omgezet. De interpretaties van dit regeerakkoord kunnen dus nog veranderen. We mogen niets als voldongen feit beschouwen.”
Toch vroegen we hem naar zijn eerste reacties op deze aankondigingen. “Ik zou mijn reactie samenvatten met het woord ‘verrassing’. En er zijn drie punten waarop ik graag wil reageren.”
Ten eerste de verlenging van het gunstige fiscale regime voor plug-inhybrides. “Dit is een antwoord op een vraag die de sector niet heeft gesteld. Er was geen enkele vraag, laat staan enige druk vanuit de sector, om plug-inhybrides opnieuw een prominentere plaats te geven in bedrijfswagenparken. De meeste bedrijven zijn vandaag goed op weg in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark. We zaten op het juiste spoor en plots besluit men de elektrificatie van wagenparken te vertragen… Als deze beslissing wordt bevestigd, zal dit zeker niet helpen om de gestelde emissiedoelstellingen te behalen. Ook voor leasemaatschappijen, die bedrijven massaal richting 100% elektrisch hebben gestuurd, zal dit geen eenvoudige situatie zijn. Ik denk echter dat het vooral zelfstandigen en kmo’s zullen zijn die blijven kiezen voor hybrides, en eventueel enkele specifieke profielen binnen grote bedrijven.”
Als plug-inhybrides opnieuw van een gunstig fiscaal regime kunnen genieten tot 2029, dan zouden hun restwaarden kunnen stijgen. Maar ook hier plaatst Stijn Blanckaert kanttekeningen. “Ja, maar die van volledig elektrische voertuigen (BEV) dreigen net te dalen. Het huidige beleid moest ertoe leiden dat ook particulieren sneller de overstap naar elektrisch zouden maken, opnieuw om onze emissiedoelstellingen te halen. Maar door de aftrekbaarheid van PHEV’s te verlengen, krijgen particulieren langer de mogelijkheid om op de tweedehandsmarkt te kiezen tussen een PHEV of een BEV. En natuurlijk zullen de meesten voor hybride gaan. Wat zullen we dan doen met de elektrische bedrijfswagens die einde contract zijn? Dit brengt me meteen bij een tekortkoming in het regeerakkoord: er is niets voorzien om particulieren financieel te stimuleren om voor 100% elektrisch te kiezen. En dat is erg jammer.”