Gepubliceerd op 3 February 2025 om 17h32
Door Damien Malvetti

Stijn Blanckaert (Renta): “De fleetsector is verrast door bepaalde aankondigingen van de Arizona-regering”

Er komen heel wat reacties uit de sector op het Arizona-regeerakkoord. Stijn Blanckaert, Algemeen Directeur van Renta, de federatie van autoverhuurders, zegt verrast te zijn door bepaalde aankondigingen, maar herinnert eraan dat het momenteel slechts om aankondigingen gaat die nog besproken en gestemd moeten worden.

“Alle evoluties waar we sinds dit weekend kennis van hebben genomen, zijn voorlopig enkel aankondigingen,”benadrukt Stijn Blanckaert. “Alles moet nog in detail besproken en goedgekeurd worden voordat het eventueel in een wet wordt omgezet. De interpretaties van dit regeerakkoord kunnen dus nog veranderen. We mogen niets als voldongen feit beschouwen.”

Toch vroegen we hem naar zijn eerste reacties op deze aankondigingen. “Ik zou mijn reactie samenvatten met het woord ‘verrassing’. En er zijn drie punten waarop ik graag wil reageren.”

Ten eerste de verlenging van het gunstige fiscale regime voor plug-inhybrides. “Dit is een antwoord op een vraag die de sector niet heeft gesteld. Er was geen enkele vraag, laat staan enige druk vanuit de sector, om plug-inhybrides opnieuw een prominentere plaats te geven in bedrijfswagenparken. De meeste bedrijven zijn vandaag goed op weg in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark. We zaten op het juiste spoor en plots besluit men de elektrificatie van wagenparken te vertragen… Als deze beslissing wordt bevestigd, zal dit zeker niet helpen om de gestelde emissiedoelstellingen te behalen. Ook voor leasemaatschappijen, die bedrijven massaal richting 100% elektrisch hebben gestuurd, zal dit geen eenvoudige situatie zijn. Ik denk echter dat het vooral zelfstandigen en kmo’s zullen zijn die blijven kiezen voor hybrides, en eventueel enkele specifieke profielen binnen grote bedrijven.”

Als plug-inhybrides opnieuw van een gunstig fiscaal regime kunnen genieten tot 2029, dan zouden hun restwaarden kunnen stijgen. Maar ook hier plaatst Stijn Blanckaert kanttekeningen. “Ja, maar die van volledig elektrische voertuigen (BEV) dreigen net te dalen. Het huidige beleid moest ertoe leiden dat ook particulieren sneller de overstap naar elektrisch zouden maken, opnieuw om onze emissiedoelstellingen te halen. Maar door de aftrekbaarheid van PHEV’s te verlengen, krijgen particulieren langer de mogelijkheid om op de tweedehandsmarkt te kiezen tussen een PHEV of een BEV. En natuurlijk zullen de meesten voor hybride gaan. Wat zullen we dan doen met de elektrische bedrijfswagens die einde contract zijn? Dit brengt me meteen bij een tekortkoming in het regeerakkoord: er is niets voorzien om particulieren financieel te stimuleren om voor 100% elektrisch te kiezen. En dat is erg jammer.”

Verplicht mobiliteitsbudget: ja, maar…

Een andere opvallende maatregel in het Arizona-regeerakkoord is de uitbreiding van het mobiliteitsbudget naar iedereen en, vooral, de verplichting voor alle bedrijven om het aan hun personeel aan te bieden. Hiermee wil de toekomstige regering duurzame mobiliteitsoplossingen een duwtje in de rug geven. Stijn Blanckaert juicht de uitbreiding naar alle werknemers toe, maar maakt zich toch zorgen over de administratieve last die deze verplichting met zich mee kan brengen voor bepaalde structuren. “Bedrijven verplichten om het mobiliteitsbudget aan te bieden, is niet ideaal. Stel u een kmo voor met 10 voertuigen die vandaag enkel auto’s beheert en morgen voor elke medewerker ook een op maat gemaakt pakket voor alternatieve mobiliteit moet regelen. De administratieve last die we aan deze bedrijven toevoegen, is enorm. Ze kunnen zich natuurlijk laten bijstaan, maar dan stijgt de financiële kosten…”

Sociale leasing: een konijn uit de hoed

Het Arizona-regeerakkoord bevat ook een passage over sociale leasing, een formule die een tijdje geleden bij onze Franse buren werd gelanceerd en daar een even bliksemsnel succes als abrupt einde kende. Ter herinnering: in Frankrijk stelt sociale leasing de meest bescheiden huishoudens in staat om voor ongeveer €100 per maand een elektrische auto te leasen, via operationele leasing of leasing met aankoopoptie. Het succes was zo groot dat de maatregel na enkele weken werd stopgezet.

In het regeerakkoord zou sociale leasing gericht zijn op “werknemers met een bescheiden inkomen”, maar verdere details ontbreken. “Dit voorstel is totaal onduidelijk,” reageert Stijn Blanckaert. “En we vragen ons af waar het vandaan komt, want niemand heeft hier ooit om gevraagd. In Frankrijk heeft deze maatregel miljoenen euro’s gekost. In België hebben we die financiële ruimte niet. Voordat zo’n maatregel wordt ingevoerd, nodig ik de nieuwe minister van Financiën, Jan Jambon, uit om samen met ons en alle leasemaatschappijen rond de tafel te zitten. We moeten bespreken of dit voorstel haalbaar is en vooral of het überhaupt zinvol is om het in te voeren. Ik wil echt benadrukken dat Renta de bevoorrechte gesprekspartner van de nieuwe regering moet zijn over deze onderwerpen.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels