Gepubliceerd op 9 December 2024 om 14h32
Door Nicolas Joannès

Test Audi A3 Allstreet: nog meer premium

De jongste generatie van de Audi A3 profiteert van een aantal verbeteringen en evoluties op stilistisch vlak. De meest opvallende daarvan is de volledig nieuwe Allstreet-variant, die wat hoger op zijn poten staat. Genoeg om op de concurrentie neer te kijken?

© Dynamic photo, Colour: Glacier white metallic

Sinds zijn introductie in 1996 is de Audi A3 aan zijn vierde generatie toe, die op de markt verscheen in 2020. De A3 is gebaseerd op hetzelfde MQB-platform als de Volkswagen Golf en ondergaat nu, net als die laatste, een midlifefacelift. En terwijl de verschillen aan de buitenkant beperkt zijn (hertekende grille, bumpers en lichten), staat deze facelift vooral in het teken van de komst van een volledig nieuwe Allstreet-variant.

Street ready

De benaming Allroad is welbekend als het gaat om de breaks van Audi in een avontuurlijke outfit, die met hun koetswerkbescherming klaar zijn om elk terrein te trotseren. De naam Allstreet kennen we daarentegen van de kleine A1. Een naam die ondubbelzinnig is: zijn grootste obstakels zullen wellicht verkeersdrempels in de stad zijn.

De idee van een wat avontuurlijkere look blijft overeind, maar zonder zo ver te gaan als de Allroad-breaks. Wel werden de wielkasten visueel versterkt en werd er kunststof bescherming toegevoegd aan de bumpers en de zijschorten. Net als bij de andere gefacelifte A3’s kann de ledlichtsignatuur worden gepersonaliseerd.

Geperfectioneerde afwerking

Dankzij een aangepaste ophanging en een grotere wieldiameter is de bodemvrijheid 30 mm hoger dan bij andere A3’s. Dat maakt dat je met gemak stoepranden kunt trotseren, maar vooral makkelijker kunt instappen. En het geluid waarmee de deur dichtslaat, liegt er niet om: we zitten echt in een premium auto.

De facelift heeft het afwerkingsniveau van deze Audi A3 nog verhoogd. Alle assemblages zijn nauwkeurig en de kwaliteit van de materialen is uitstekend, terwijl de nieuwe standaard binnenverlichting het premiumgevoel nog versterkt. Het aanraakscherm is nog steeds 10,1 duim groot, wat evenwaardig is aan dat van de concurrentie.

Relatieve efficiëntie

Onder de vernieuwde motorkap van zijn compacte middenklasser biedt Audi keuze uit benzine- (110 of 150 pk) en dieselmotoren (116 of 150 pk), evenals een nieuwe plug-inhybrideversie met een elektrisch rijbereik dat is uitgebreid tot 139 kilometer. In combinatie met de efficiënte S-Tronic-versnellingsbak levert de 150 pk sterke benzinemotor meer dan toereikende prestaties voor dagelijks gebruik. Hij is echter niet bijzonder zuinig, met een WLTP-cijfer van 5,5 liter/100 km, dat in werkelijkheid alleen kan worden gereproduceerd in ideale omstandigheden. Het weggedrag van de Allstreet-versie, die hoger op de poten staat, is vrij neutraal, met een goed compromis tussen comfort en dynamisme.

Fleetbalans

De Audi A3 2024 biedt nu de keuze tussen een sportievere S Line-uitvoering en deze nieuwe, avontuurlijkere Allstreet. Deze nieuwe A3 kan zoals gezegd prat gaan op een nog verbeterde afwerking, maar hij werd er niet goedkoper op, met een prijskaartje vanaf 36.950 euro incl. btw voor de A3 Allstreet 150 pk benzine S Tronic, tot maar liefst 57.115 euro incl. btw voor ons royaal uitgeruste testmodel.

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels