Naast de Cargo-versie, die onlangs tijdens ons link2fleet ZE Experience Event werd uitgeroepen tot Zero Emission Van of the Year, heeft het ID. Buzz-gamma nu een nieuwe variant met de sobere naam “7 plaatsen”. Een versie waarvan de 25 centimeter extra lengte enkele aangename verrassingen verbergen.
Test Volkswagen ID. Buzz Long: meer ruimte en meer rijbereik
Volkswagen breidt het gamma van de VW ID. Buzz uit met een nieuwe variant met lange wielbasis. Zo kan hij comfortabel plaats bieden aan zeven inzittenden, maar ook aan een grotere batterij, die meer rijbereik oplevert. Genoeg om van de ID. Buzz een echte reisauto te maken?


XXL-interieur
De extra lengte van deze grote ID. Buzz, die in totaal 4,96 meter lang is, zit volledig binnen de wielbasis. Dat maakte het mogelijk om de elektrische schuifdeuren 20 cm breder te maken. Dat maakt het nog makkelijker om in zijn XXL-interieur te stappen.
De in twee ongelijke delen neerklapbare zitbank is nog altijd van de partij, maar het grootste verschil schuilt in de toevoeging van twee extra stoelen om comfortabel plaats te bieden aan een zesde en zevende inzittende. De ruimte is op alle zitplaatsen royaal en er is geen gebrek aan kleine attenties, zoals meerdere USB-aansluitingen en een speciaal klimaatcontrolesysteem voor de achterpassagiers.

Deze lange versie introduceert ook een nieuw panoramadak, waarvan de opaciteit naar wens kan worden aangepast. Wat de moduleerbaarheid betreft, stellen we de verschuifbare zitbank met in helling regelbare rugleuning op prijs, evenals de mogelijkheid om alle zitplaatsen neer te klappen om een vlakke vloer te creëren. In dat geval bedraagt het bagagevolume 2.469 liter, tegenover 306 liter in zevenzitsconfiguratie en 1.340 liter in vijfzitsconfiguratie. Voorin geniet je nog altijd een grote, kleurrijke ruimte, maar ook een nieuw infotainmentscherm van 12,9 duim dat is bijgewerkt voor een betere ergonomie.

Bijna 500 km
Deze zevenzits-ID. Buzz profiteert ook van zijn langere wielbasis om plaats te bieden aan een grotere batterij, met een nettocapaciteit van 86 kWh. Met zijn weinig aerodynamische koetswerk is het moeilijk voor de ID. Buzz om zuinig om te springen met elektriciteit, zelfs met zijn nieuwe motor van 286 pk, die erg efficiënt is in andere modellen. Maar dankzij deze grote accu kan hij nu een actieradius van 487 km voorleggen.
Dat is niet genoeg om er een langeafstandsreiziger van te maken, maar de laadsnelheid van 200 kW betekent dat hij in 30 minuten van 10 naar 80% laadstatus kan, dus zijn uitstapjes langs de snelweg toch mogelijk. In een rechte lijn kan hij dankzij zijn nieuwe aandrijflijn behoorlijk snel optrekken, maar in bochten is hij natuurlijk eerder comfortabel dan sportief.

Overigens heeft ook de ID. Buzz met standaardwielbasis een aantal wijzigingen ondergaan en biedt die nu plaats aan zes inzittenden in een 2/2/2-configuratie. Technisch is die versie eveneens opgewaardeerd met een nieuwe 286 pk-motor, terwijl de batterijcapaciteit werd opgetrokken van 77 naar 79 kWh, goed voor een maximaal rijbereik van 423 km.

Fleetbalans
Trouw aan zijn unieke stijl verwelkomt de zevenzits-ID. Buzz zijn inzittenden in het grootste comfort. Hij beschikt ook over een verbeterd multimediasysteem en een theoretisch WLTP-rijbereik van net geen 500 km. Aan deze ID. Buzz hangt echter wel een stevig prijskaartje: vanaf 61.710 euro, tot meer dan 86.000 euro in het geval van onze testauto, die boordevol opties zat.
Gelijkaardige artikels

Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.