Gepubliceerd op 12 March 2025 om 00h01
Door Damien Malvetti

Toyota legt focus op elektrificatie en micromobiliteit

Terwijl de pionier van hybridetechnologie vaak terughoudend is geweest met betrekking tot volledig elektrische aandrijving, heeft Toyota geen andere keuze meer dan die trend te volgen om te voldoen aan de Europese CO2-uitstootnormen. De Japanse constructeur heeft daarom zonet drie nieuwe elektrische voertuigen in zijn gamma aangekondigd voor dit jaar, evenals een facelift voor de Lexus RZ en een investering in een oplossing voor stedelijke mobiliteit. Een overzicht.

bZ4X 2025

De in 2021 gelanceerde Toyota bZ4X is de nummer 1 op de automarkt in Noorwegen. Het enige volledig elektrische model van het Japanse merk, een neefje van de Subaru Solterra, ondergaat een midlifefacelift om de komende jaren het hoofd te bieden aan de fellere concurrentie.

De versie 2025 zal verkrijgbaar zijn met twee batterijopties (57,7 en 73,1 kWh), een nieuwe AC-boordlader van 22 kW en technologische verbeteringen. Die omvatten een nieuwe voorverwarmingsfunctie voor de batterij die de laadprestaties verbetert, en verbeteringen aan het eAxle-systeem die het mogelijk maken het vermogen van de versie met vierwielaandrijving te verhogen.

Concreet wordt de bZ4X 2025, die vanaf deze zomer verkrijgbaar is, aangeboden in drie varianten: een versie met voorwielaandrijving en een batterij van 57,7 kWh (167 pk) of van 73,1 kWh (224 pk), en een vierwielaangedreven versie met een batterij van 73,1 kWh en een vermogen van 343 pk.

Het design is ook enigszins geëvolueerd, zowel van binnen als van buiten, om met name de aerodynamica te verbeteren. Binnenin zien we een gloednieuw dashboard en standaard een scherm van 14 duim.

Urban Cruiser

Het tweede model van het offensief is de Urban Cruiser, die we al konden ontdekken op het salon van Brussel en die Toyota heeft ontwikkeld in samenwerking met Suzuki. U kunt trouwens alles over dit model te weten komen in onze video over de nieuwigheden op het voorbije salon.

 

De Urban Cruiser is verkrijgbaar met twee batterijversies: 49 kWh (voorwielaandrijving, 144 pk en een rijbereik van 300 km) en 61 kWh (voorwielaandrijving, 174 pk en 400 km of vierwielaandrijving, 184 pk en 350 km).

De versie met vierwielaandrijvnig heeft een extra motor van 48 kW op de achteras.

C-HR+ of bZ4X coupé?

Maar de grote nieuwigheid van dit jaar is de komst van de C-HR+. Hoewel de naam verwijst naar de zeer populaire C-HR, doet het uiterlijk meer denken aan een coupéversie van de bZ4X. De voorkant is vrijwel identiek en het model onderscheidt zich vooral door zijn aflopende daklijn, waardoor hij er iets dynamischer uitziet.

De C-HR+ belooft ruim, veelzijdig en goed uitgerust te zijn, met een hele reeks technologieën en rijhulpsystemen.

Technisch gezien is er keuze uit twee batterijversies: 57,7 kWh (met 167 pk) of 77 kWh, verkrijgbaar met voorwielaandrijving (224 pk) en vierwielaandrijving (343 pk). De opgegeven actieradius bedraagt zo’n 600 km.

AC-laden kan standaard met 11 kW, maar als optie is een 22 kW-boordlader beschikbaar op het uitrustingsniveau High. Het snellaadvermogen is hetzelfde als voor de bZ4X: 150 kW.

De lancering is voorzien voor eind dit jaar.

Facelift Lexus RZ

Bij Lexus krijgt de RZ tegen het najaar een update. Zijn aandrijflijn is herzien met de introductie van een nieuwe eAxle, die voor een hoger motorvermogen en minder verliezen zorgt, en van een nieuwe lithium-ionbatterij waarvan de capaciteit wordt verhoogd van 67,4 naar 76,9 kWh.

De RZ 350e beschikt zo over 224 pk en de RZ 500e over 380 pk. Lexus voegt ook een RZ 550e F Sport aan het gamma toe, met 408 pk.

De technische verbeteringen hebben ook het rijbereik met tot 100 km doen toenemen, afhankelijk van de versie. En net als de bZ4X krijgt de RZ een nieuwe voorverwarmingsfunctie voor de batterij en een boordlader van 22 kW.

Merk op dat de ‘Steer-by-wire’-stuurinrichting, die we al konden testen, voortaan beschikbaar zal zijn op de productievoertuigen.

Een oplossing voor de mobiliteit in de stad

Stedelijke mobiliteit staat centraal in de strategieën van constructeurs, en bij Toyota is dat al vertaald in concrete mobiliteitsoplossingen. Met zijn concept FT-Me, een compact batterij-elektrisch voertuig, wil Toyota een extra alternatief bieden. Het lijkt een beetje op Toyota’s Citroën Ami: een kleine tweezitter die ruim, minder dan 2,5 meter lang, wendbaar en licht is.

Hoewel het merk de technische specificaties nog niet heeft bekendgemaakt – het is nog maar een concept – is de FT-Me in elk geval uitgerust met een zonnepaneel op zijn dak, waardoor hij 20 tot 30 km rijbereik per dag kan winnen, zodat gebruikers hem niet hoeven op te laden.

Dit kleine voertuig werd ontwikkeld in het R&D-centrum van Toyota Motor Europe in Zaventem. Zal het ooit leiden tot een productiemodel? De toekomst zal het uitwijzen…

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels