De Arizona-regering beloofde in haar memo om de voordelige belastingaftrekregeling voor hybride bedrijfsauto’s te verlengen. Maar de memo gaf weinig details. We zullen dus moeten wachten op de definitieve tekst om erachter te komen hoe en wanneer deze van kracht wordt. Een tekst waar de sector reikhalzend naar uitkijkt. Volgens L’Echo/De Tijd is de wettekst klaar en zou hij eind deze maand gepubliceerd worden.
Maar het zou wel eens kunnen dat de nieuwe CO2-emissietest die vanaf dit jaar op PHEV’s wordt toegepast en die de werkelijkheid dichter moet benaderen, de plannen van de Belgische regering om bedrijven en zelfstandigen aan te moedigen om voor hybride modellen te blijven kiezen, de grond in boort.
De nieuwe tests zijn bedoeld om het brandstofverbruik van deze hybride auto’s zo realistisch mogelijk te maken, aangezien ze vaak worden voorgesteld als auto’s met een zeer lage CO2-uitstoot en een brandstofverbruik dat in het dagelijks gebruik vrijwel onmogelijk te halen is.
De ICCT (International Council on Clean Transport) heeft het effect van deze nieuwe emissieberekening op een aantal modellen geanalyseerd. De resultaten tonen aan dat het nieuwe CO2-percentage vaak veel hoger zal liggen dan nu, waardoor het voertuig in kwestie niet kan genieten van het voordelige Belgische belastingregime. Het Belgische wettelijke kader bepaalt dat enkel voertuigen die minder dan 50g/km CO2 uitstoten, kunnen genieten van de voordelige aftrekregeling.
L’Echo/De Tijd noemt als voorbeeld het resultaat van de nieuwe berekening toegepast op de BMW X1 hybride, een zeer populair model in Belgische wagenparken. Van 17 g/km vandaag, zal het 47 g/km zijn onder de nieuwe formule. Het zou nog steeds net onder de 50 g/km-grens zijn, maar dit betekent dat veel andere modellen dit plafond onvermijdelijk zullen overschrijden en niet meer in aanmerking komen voor het Belgische wettelijke kader. Wordt vervolgd…