Gepubliceerd op 14 February 2025 om 08h40
Door Damien Malvetti

Wallonië herziet hervormingsvoorstel BIV (opnieuw), in voege vanaf 1 juli

Het Waalse Gewest werkt al een tijdje aan een hervorming van zijn belasting op inverkeerstelling. Tijdens de vorige legislatuur stelde minister Philippe Henry (Ecolo) een hervorming voor die veel tandengeknars veroorzaakte. Het zou onder andere de fiscaliteit voor volledig elektrische modellen aanzienlijk hebben verhoogd. Nu stelt het gewest, onder impuls van de nieuwe Waalse regering en in het bijzonder minister van Mobiliteit François Dequesnes (Les Engagés), een nieuwe hervorming voor die op 1 juli van kracht moet worden.

Enkele jaren geleden veroorzaakte toenmalig Waals minister van Mobiliteit Philippe Henry opschudding toen hij een hervorming van de BIV (belasting op inverkeerstelling) in Wallonië aankondigde. Omdat die zou vooral gebaseerd zou zijn op het gewicht van het voertuig, zou die een grote impact hebben op 100% elektrische voertuigen, die tot nu toe belast werden met een minimum van ongeveer 61 euro.

Lang niet iedereen was even enthousiast over deze hervorming, zozeer zelfs dat de nieuwe regering, die nog maar een paar maanden in functie is, al besloot om de hervorming op te schorten. In plaats daarvan heeft de nieuwe minister van Mobiliteit, François Dequesnes (Les Engagés), een afgezwakte versie van de tekst voorgesteld.

Het is dus geen kwestie van helemaal opnieuw beginnen, maar eerder van het aanpassen van de tekst die werd voorgesteld door voormalig minister Henry, door correctiefactoren toe te voegen aan de basisformule. Grote gezinnen en elektrische voertuigen zullen in aanmerking komen voor kortingen. Voor grote gezinnen verwijst de tekst naar een forfaitaire vermindering van 250 euro op het (nieuwe) belastingbedrag, geldig vanaf 1 juli 2025. Eenoudergezinnen zullen ook van deze vermindering kunnen profiteren, maar pas vanaf 1 januari 2026.

Voor elektrische voertuigen zal een correctiecoëfficiënt van 0,08 worden toegevoegd aan de berekening voor middelgrote modellen en gezinswagens. Maar ook deze factor wordt toegevoegd aan het nieuwe bedrag dat wordt berekend met de formule van Philippe Henry. In de praktijk betekent dit dat niet langer het minimumbedrag van toepassing zal zijn voor elektrische voertuigen. Ze zullen gewoon profiteren van een (zeer kleine) korting op het nieuwe belastingbedrag. Er zal nog steeds rekening worden gehouden met het gewicht van de auto en andere factoren… Als gevolg hiervan zullen Walen en Waalse bedrijven die hun auto’s zelf aankopen en elektrisch willen gaan rijden, dieper in de buidel moeten tasten…

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels