De aanwezigheid van 95% van de Belgische automarkt, de presentatie van 15 wereld- en Europese premières, en voor de allereerste keer de verkiezing van The Car of The Year 2023 droegen bij tot het succes. Het 100ste Autosalon van Brussel maakt daarmee een krachtige comeback én positioneert zich als “incontournable” op Europees vlak, en zelfs internationaal vlak!
-” Voor onze comeback hebben we gekozen voor een pragmatische aanpak die vooral focust op onze “core business” de automobiel. Gezien er iets minder oppervlakte beschikbaar was hebben alle exposanten gekozen voor kwaliteit, en op een kleinere oppervlakte een bijzonder mooie stand gebouwd”, aldus Gabriel Goffoy, directeur van het Salon. “De unaniem positieve feedback van de Belgische én internationale media die we vanaf de eerste dag ontvingen, en de massale opkomst van bezoekers laat ons toe vandaag te concluderen dat onze uitdaging, die erin bestond het Autosalon van Brussel als toonaangevende Europese beurs voor onze industrie terug op de kaart te zetten, geslaagd is.
Het 100ste Autosalon werd bezocht door talrijke politici, zoals Frans Timmermans, uitvoerend vice-voorzitter van de Europese Commissie, Alexander De Croo, eerste minister, Georges Gilkinet, vice-eerste minister en federaal minister van Mobiliteit, Elio di Rupo, minister-president van het Waals Gewest en Georges-Louis Bouchez, voorzitter van de Mouvement Reformateur, Egbert Lachaert, voorzitter van Open Vld, Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit & Openbare Werken, Stephanie D’Hose, senaatsvoorzitster, Philippe Close, burgemeester van de stad Brussel en vele anderen en heeft zijn taak om zowel de politici als het grote publiek te informeren over de evolutie van de auto-industrie ten volle vervuld.
-” De autosector is enorm geëvolueerd sinds het laatste Autosalon van januari 2020,” vervolgt Gabriel Goffoy, “Het was belangrijk voor ons en voor onze exposanten om de bezoekers de evolutie die de sector de afgelopen 3 jaar is doorgegaan te kunnen tonen, met name op het gebied van elektrificatie, maar niet alleen dat! Met de 100ste editie heeft FEBIAC sterk ingezet op beleving en heel wat animaties toegevoegd die duidelijk geapprecieerd werden door een jonger publiek. Zo konden wij een enthousiast en veeleisend publiek van verschillende leeftijden verwelkomen om de 100ste editie van het Autosalon met ons te vieren. Dat meer dan 265.000 mensen naar het Autosalon zijn gekomen om alle nieuwe producten en technologieën van de sector te ontdekken, is voor ons het levende bewijs dat de Belg een baksteen in zijn maag heeft en een auto tussen zijn oren” (lacht).
“Zoals Zaterdag zijn wij deze Zondag zo goed als uitverkocht. De populariteit van het Autosalon gaat gepaard met een belangrijke inwinning van prospectgegevens, daar is het onze exposanten natuurlijk om te doen”, verklaart een zeer tevreden Jean-Paul Renaux, voorzitter van het Autosalon van Brussel.
Gezien het succes kondigt FEBIAC nu reeds de 101ste editie van het Autosalon van Brussel aan die zal doorgaan van 12 tot 21 januari 2024.