Gepubliceerd op 23 May 2024 om 18h46
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Fleettest Citroën ë-C3: de auto die elektrisch rijden mogelijk zal maken voor elk fleetbudget

Minder dan 20.000 euro voor een volledig elektrische, goed uitgeruste stadsauto. Dat was de belofte van Citroën bij de presentatie van de nieuwe C3. Ondertussen is het model gereed voor zijn marktlancering en kon link2fleet hem gaan testen in de streek rond Wenen om te zien of de Franse constructeur zijn belofte is nagekomen.

De C3 is de bestseller van Citroën: van dit stadsautootje dat in 2002 op de markt kwam, zijn 5,6 miljoen exemplaren verkocht en het is goed voor 30% van de totale verkoop van het merk. Niet verwonderlijk dus dat de Franse constructeur hem koos om zijn nieuwe visuele identiteit in te luiden en ook om zijn nieuwe elektrificatiestrategie te lanceren.

De look van een kleine SUV

Vergeet de rondingen die kenmerkend waren voor de eerste drie generaties van de C3, de versie 2024 is helemaal opnieuw ontworpen en ziet er totaal anders uit. Hoewel zijn lengte bijna identiek is aan die van de vorige generatie, met slechts 2 cm extra (4.015 mm), is hij 10 cm langer, waardoor hij bijna voor een compacte SUV kan doorgaan.

Hoewel we hadden kunnen verwachten dat Stellantis het platform van de Peugeot 208 of Opel Corsa zou gebruiken, is dat niet het geval. In plaats daarvan werd als basis voor deze Europese versie het platform – en bij uitbreiding het design – overgenomen van de Citroën C3 die sinds 2022 in India te koop is.

Het nieuwe model wordt gekenmerkt door scherpere lijnen en een verticale voorpartij, en is voorzien van het nieuwe logo van het merk, dat in feite een herinterpretatie is van dat 1919. De C3 heeft ook een nieuwe C-vormige lichtsignatuur, die eveneens aan de achterkant is terug te vinden. Tal van elementen in zwarte kunststof, zoals de wielkastranden, de dakrails, de bumpers en de strook tussen de lichtblokken, benadrukken het ‘avontuurlijke’ karakter van de auto.

Wat personalisering betreft, kunnen klanten kiezen voor een tweekleurig koetswerk met een zwart dak, en biedt Citroën de keuze uit kleine sierstrips die kunnen worden geïntegreerd ter hoogte van de C-stijlen en in de voorbumper. Op dit moment is de keuze aan kleuren beperkt, maar het is goed mogelijk dat 3D-printen de ontwikkeling van een nieuwe reeks kleuren en motiefjes zal vergemakkelijken…

Ruimer, maar minder kwalitatief interieur

Binnenin is er echter geen enkele link met het oorspronkelijke Indiase model: het dashboard is volledig nieuw. Het instrumentarium bovenaan op het dashboard is verdwenen en Citroën heeft het C-Zen Lounge-concept geïntroduceerd, een soort herinterpretatie van de i-cockpit van Peugeot. Ook hier dus een klein stuurwiel, terwijl de rij-informatie wordt weergegeven op een uitgestrekt paneel onder een kap boven op het dashboard, als ging het om een head-updisplay, waardoor de kleine stadsauto het zonder die uitrusting kan stellen. Terwijl het met de i-cockpit van Peugeot soms moeilijk is om een rijhouding te vinden waarin het stuurwiel het zicht op de instrumenten niet belemmert, stelt dat probleem zich in de C-Zen Lounge-versie van Citroën helemaal niet. Een goed punt voor het merk met het visgraatlogo.

Une réinterprétation de l'i-cockpit de Peugeot.
Une réinterprétation de l'i-cockpit de Peugeot. © Citroën

De binnenruimte is toegenomen, en dankzij de extra hoofdruimte kunnen achterin twee volwassenen comfortabel zitten. De Advanced Comfort-stoelen met hun ‘sixpack’-structuur bieden een zeer goed zitcomfort, al had de rugleuning van de achterbank wat schuiner mogen zijn voor meer comfort.

Wat de materialen betreft, is het interieur van deze nieuwe C3 bijna uitsluitend gemaakt van harde kunststoffen, maar het geheel ziet er goed uit, versterkt door een paar accenten van zwart gelakte plastics en stoffen om de eentonigheid te doorbreken.

Citroën heeft ervoor gekozen om een paar fysieke bedieningselementen onderaan op het dashboard te behouden om de airconditioning te regelen. Voor de rest gaat alles via het centrale aanraakscherm van 12,25 duim bovenaan op de middenconsole, althans in de topversie Max. In de instapversie biedt Citroën een NFC-verbinding waarmee bestuurders hun smartphone met de auto kunnen verbinden via de Citroën-app om de radio, navigatie en andere basisbedieningen te bedienen.

Vereenvoudiging!

Want ja, in deze nieuwe C3 is er alles aan gedaan om de kosten – en dus de uiteindelijke prijs – binnen de perken te houden. Er is bijvoorbeeld geen online configurator voor deze auto. Klanten moeten gewoon hun motor kiezen (elektrisch of op brandstof), een van de vijf carrosseriekleuren selecteren en kiezen tussen de basisversie You of de zeer goed uitgeruste Max. Om de klantervaring te vereenvoudigen, maar ook om de productie te standaardiseren is er geen catalogus met extra opties om aan te vinken. Een aanpak die ten volle verdedigd wordt door Thierry Koskas, algemeen directeur van Citroën, met wie u een interview kunt vinden in het volgende nummer van link2fleet, dat eind september verschijnt.

Hoewel hij geen centraal scherm of Color Clips heeft om hem te personaliseren, en het moet stellen met stalen wielen, wordt de You-versie wel geleverd met achteruitrijsensoren. De Max-uitvoering biedt een automatische klimaatregeling, aluminium velgen van 17 duim, 3D-navigatie, een achteruitrijcamera, verkeersbordherkenning, een waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook en een actieve noodremfunctie.

De ë-C3 getest

De kleine ë-C3 staat op de weg vrij goed zijn mannetje en laat zich vlot mennen dankzij zijn compacte formaat. Zijn 83 kW zijn meer dan genoeg om zijn pluimgewicht van 1,36 ton aan te drijven. We hadden echter iets meer koppel bij het accelereren op prijs gesteld. Tijdens onze testrit merkten we een zekere vertraging tussen de acceleratie en de reactie van de auto. De auto kan goed overweg met wegdekoneffenheden. De ophanging voelt soms wat stug aan in vergelijking met andere Citroën-modellen, ondanks de aanwezigheid van het Citroën Advanced Comfort Suspension-systeem.

De energierecuperatie werkt in de ë-C3 anders dan in andere elektrische auto’s. Hier is de B-stand standaard geactiveerd, wat voor (licht) regeneratief remmen zorgt wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Als je dit wilt uitschakelen, moet je de C-stand activeren, die is gekoppeld aan de bediening van de versnellingsbak.

We noteerden een opmerkelijk gemiddeld verbruik van 12,7 kWh/100 km, tegenover de 16,4 kWh/100 km die Citroën opgeeft.

Het enige nadeel is dat een geïntegreerde lader van 11 kW optioneel is. Standaard biedt de auto AC-laden met 7,4 kW. DC-laden kan daarentegen tot 100 kW, genoeg om 20 tot 80% van de batterij terug te winnen in slechts 26 minuten.

Onder de 20.000 euro?

Hoewel het de 100% elektrische ë-C3 is die ons hier het meest interesseert, moeten we opmerken dat de stadsauto nog steeds verkrijgbaar is in een benzinevariant, met een driecilinder van 100 pk die 1.2 Turbo heet – zeg dus niet langer PureTech – en die geleverd wordt met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een CO2-uitstoot heeft van 126 g/km. De prijs van die benzineversie begint bij 12.388,43 euro (exclusief btw) in de uitvoering You.

Een 48V-mildhybrideversie op basis van dezelfde motor wordt later aan de catalogus toegevoegd.

En hoe zit het met die elektrische versie van minder dan 20.000 euro inclusief btw? Dat is niet de versie die we konden testen, maar een versie die in 2025 aan de catalogus zal worden toegevoegd, met een actieradius van ongeveer 200 km. Op dit moment start de ë-C3, met zijn batterij van 44 kW, zijn elektromotor van 83 kW/113 pk en een WLTP-actieradius van 320 km bij 19.256 euro (exclusief btw) in de uitvoering You en 22.957 euro (excl. btw) in de uitvoering Max.

Fleetbalans

Met deze ë-C3 luidt Citroën misschien wel een nieuw tijdperk in. Met een aantrekkelijk prijskaartje voor heel behoorlijke prestaties en een uiterlijk dat verre van alledaags is, zal deze kleine elektrische stadsauto nieuwe marktsegmenten aanboren, aangezien hij momenteel geen echte concurrentie heeft – in afwachting van de komst van de Renault 5 E-Tech.

Hij zou vergeleken kunnen worden met de Dacia Sandero voor zijn verhouding prijs-kwaliteit-prestaties, terwijl zijn elektrische versie dichter bij de Dacia Spring staat, waarmee hij zijn prijspositionering deelt, maar in vergelijking waarmee hij meer uitrusting en vooral meer binnenruimte biedt.

De Citroen ë-C3 is zeker geen revolutie op het gebied van rijden of uitrusting, maar hij kwijt zich perfect van zijn taak en biedt alle functies die je van een moderne elektrische auto mag verwachten voor een prijs die letterlijk de norm doorbreekt.

Door zijn zeer lage prijs ligt zijn VAA onder de 140 euro/maand, genoeg om zelfs in het krapste fleetbudget te passen. Deze ë-C3 zal waarschijnlijk snel zijn plaats vinden in de car policy’s, want het is momenteel de enige auto met een elektrische motor en zoveel ruimte voor deze prijs.

Technische fiche

Citroën ë-C3
Motor 100% elektrisch
Vermogen 83 kW / 100 pk
Batterij 44 kWh
Max. laadvermogen AC
7,4 kW (optie: 11 kW)
Max. laadvermogen DC 100 kW
Gemiddeld verbruik WLTP 16,4 kWh/100 km
Autonomie WLTP 320 km
Topsnelheid 135 km/u
Koffervolume
310 liter

Beheersinformatie

Basisprijs excl. btw
€ 22.975,21
Basisprijs incl. btw € 27.800
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) € 61,50
BIV (Vlaanderen) € 0
Wegentaks (Brussel, Wallonië, Leasing) 97,68 euros
Wegentaks (Vlaanderen) 0 euro
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) 96,25%
Bruto VAA
€ 133,33/maand
Verworpen uitgaven
€ 13,33/maand
Taks op uitstoot CO2 € 39,59/maand
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels