«Men moet het uitschreeuwen dat data de oplossing zijn en ook samenwerken met de autoriteiten om ze te ontwikkelen en intelligent te gebruiken!” Dat was in enkele woorden de conclusie van het #WeAreMobility Inspiring Talks forum dat in het kader van het 98ste Autosalon plaatsvond. Betekent dit dat men in 2020 het mirakelrecept gevonden heeft om de mobiliteit te verbeteren? Volgens Stijn Christiaens, mede-oprichter van Collibra, een onderneming gespecialiseerd in het verzamelen van gegevens zou dat kunnen “Technisch is het mogelijk, maar het is nodig dat er een bepaalde controle blijft bestaan op deze gegevens…” Zonder het dan nog te hebben over het probleem van anonimiteit dat daarmee samenhangt…
Waar praten we over?
Wanneer we het over « big data” hebben, gaat het eenvoudig gezegd om de gegevens die vandaag circuleren dankzij het internet, de cloud, de geconnecteerde voertuigen, applicaties, en nog zoveel meer. Zo goed als alle ondernemingen in de wereld gaan meer en meer over tot het verzamelen en vooral analyseren van gegevens. Ze doen dat om de consument te begrijpen, maar meer algemeen ook om fenomenen te kunnen bevatten. Via link2fleet kunt u er al maanden over lezen, dankzij het voorbeeld van Ford, dat gegevens verzamelt om ongevallen te vermijden, maar die informatie eveneens aanwendt om de gebruikers van zijn plug-in hybride Transit Custom (die hun akkoord hebben verleend) beter te kunnen begrijpen.
Een intelligentere organisatie
«We hebben allemaal te winnen bij het gebruik van anonieme gegevens die een mobiliteitsshift teweeg kunnen brengen.” Dat zegt David Favest, directeur B2B van Touring. Antoine Geerinckx, een andere expert die op het forum uitgenodigd was, deed eveneens zijn duit in het zakje door te stellen: “Data laten ons toe om intelligentere beslissingen te nemen.” Hij verduidelijkte zijn stelling met het voorbeeld van de “overbevolking’ in de treinen tijdens piekuren. “De NMBS zou met een eenvoudige applicatie voor de smartphone, die inlichtingen verstrekt over het aantal passagiers op de trein, bijvoorbeeld zijn tarieven kunnen aanpassen: als je een latere trein neemt, wanneer de piekuren voorbij zijn, zou je dan een minder duur treinticket kunnen verkrijgen”, legt Antoine Geerinckx uit. Dit idee breekt eveneens een lans voor… een intelligente autobelasting op basis van de uren waarop men zich in het verkeer begeeft. Maar daarover gaat het debat hier niet. Het gaat er gewoon om dat men zich bewust wordt van het feit dat de verzamelde informatie het mogelijk maakt om toegevoegde waarde te creëren. Door het duidelijk identificeren van de problemen, maar ook door de mogelijkheid om daar oplossingen voor aan te dragen: minder ongevallen, minder files, minder overbelasting, enz.
Er blijven nog hindernissen
In het kader van professionele verplaatsingen is dit volgens ons onmogelijk, tenzij wij (en de bedrijven) nog meer flexibele uren zouden toelaten. Je mag immers nog zoveel data verzamelen als je wil, toch situeren – tot het tegendeel bewezen wordt – de “kantooruren” zich op een aantal uitzonderingen na al jaren tussen 8 en 18 uur. Zoals één van de experts tijdens het forum al terecht opmerkte, is het voor onze autoriteiten zaak om meer te denken aan het collectief belang dan aan het privéleven of de privacy. Wie verzamelen van gegevens zegt, raakt immers hoe dan ook aan de privacy. Zelfs al zou het slechts gaan om het verzamelen anonieme gegevens.
Conclusie: De denkpistes zijn duidelijk aanwezig, maar toch moeten er nog een aantal hindernissen weggenomen worden!