Gepubliceerd op 28 February 2020 om 12h41
Door Marc Demoulin

Citroën Ami: nieuwe aanwinst voor elektromobiliteit

Gisteren onthulde Citroën voor een groep Europese journalisten in de magnifieke La Défense Aréna in Parijs zijn nieuwe, puur elektrische mobiliteitsobject dat voor iedereen toegankelijk moet zijn: de Ami. Want ja, Citroën noemt dit geen auto of vierwieler, maar wel een object.

||||
|||| © Copyright maison-vignaux @ Continental Productions|Post-production : Astuce Productions|Copyright maison-vignaux @ Continental Productions|Copyright maison-vignaux @ Continental Productions|Post-production : Astuce Productions

45 km/u en 70 kilometer rijbereik

Met zijn 100-jarige geschiedenis kon Citroën dit non-conformistische model niet zomaar lanceren zonder te verwijzen naar zijn verleden vol durf en creativiteit. De Ami knipoogt dus op een sympathieke manier naar de berlines Ami 6 en Ami 8, die van 1961 tot 1978 de traditionele automarkt door elkaar schudden.

Resoluut non-conformistisch design.

Maar laat ons terugkomen op ons ‘mobiliteitsobject’, waar we geen enkel echt equivalent voor kunnen bedenken, tenzij dan misschien de Aixam waar elke autobestuurder ongetwijfeld al eens naar geclaxonneerd heeft.

Je mag met de Ami rijden zonder rijbewijs en vanaf 16 jaar – soms zelfs 14 jaar – afhankelijk van de wetgeving van het land. In een ultracompact formaat van 2,41 meter lang en 1,39 meter breed biedt de Ami twee plaatsen, waarbij de stoelen niet op gelijke hoogte staan zodat elke passagier een comfortabele hoeveelheid ruimte geniet. Als voertuig dat puur voor de stad is bedoeld rijdt de Ami volledig elektrisch, zonder koppeling, en is het koppel onmiddellijk beschikbaar zodra het gaspedaal wordt aangeraakt. Hij haalt tot 45 km/u en biedt 70 kilometer rijbereik. Volgens de leiding van Citroën is dat ruim meer dan de gemiddelde dagelijkse afstand van iemand die in het centrum of in de rand woont. De lithium-ionbatterij van 5,5 kWh laat zich heel eenvoudig opladen aan een klassieke 220V-stekker, wat niet meer dan drie uur zou duren.

Opladen in 3 uur aan een 220V-huishoudstopcontact.

Van een minuut tot een jaar

In de huidige tendens naar een totale digitalisering van de klantenbeleving sluit de Ami aan bij een nieuw en volledig digitaal ecosysteem. Zo kan je de Ami ontmoeten met een paar clicks op je smartphone en hem configureren, een testrit boeken, hem bestellen, betalen en thuis of bij een ophaalpunt laten leveren, en dat 24 uur op 24, 7 dagen op 7. Een revolutie.

Citroën sluit perfect aan bij zijn slogan “elektrische mobiliteit, voor iedereen toegankelijk” en zocht inspiratie bij nieuwe consumptiemanieren om oplossingen aan te bieden op maat van zijn klanten. Van een minuut tot een heel jaar. De Ami, een object voor stedelijke mobiliteit, is dus beschikbaar als deelwagen, in de verhuur of om te kopen, voor 6.990 euro. Het huren gaat via Free2Move, de leasingmaatschappij van de PSA-groep.

De bestelboekjes gaan in Frankrijk open op 30 maart en een paar maand later ook in Spanje, Italië, België, Portugal en Duitsland.

De Ami kan eenvoudig worden gepersonaliseerd volgens het concept “Do it Yourself”.

Onze mening

De auto – wij mogen hem nog zo noemen – heeft een sympathiek smoeltje, wil resoluut non-conformistisch zijn en kiest voor het sterk groeiende segment van de betaalbare elektrische stadsmobiliteit. Proficiat dus aan het merk met de visgraten voor zijn durf en creativiteit. Wij zijn overtuigd van het potentieel voor carsharing en verhuur, maar zouden toch terugdeinzen om dit object te kopen aangezien hij gedoemd is tot een leven in de stad. Hij kan zich moeilijker uit de slag trekken op een ringweg of een snelweg, wat trouwens ook illegaal zou zijn. Om hem echt aan te kopen, lijken de gebruiksmogelijkheden ons dus te beperkt.

De op verschillende hoogte opgestelde stoelen maken het interieur verrassend comfortabel.
Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Gelijkaardige artikels