Gepubliceerd op 29 April 2020 om 09h24
Door Félix Bouland

Test nieuwe Mitsubishi Space Star: persoonlijker

De kleinste Mitsubishi ondergaat een facelift… voor de tweede keer al. Hij wint daarbij aan persoonlijkheid, maar verder verandert er weinig.

|||||||||
||||||||| © |||||||empty brick road nearby office building

Nu verschillende merken het segment van de kleine stadswagens hebben verlaten wordt het aanbod er steeds beperkter. Dat is een mooie meevaller voor Mitsubishi, dat trouwens heeft beslist om zijn Space Star op te frissen… voor de tweede keer. Het in 2013 gelanceerde model ondergaat hier een grondige restyling. Heel het front is herwerkt, van de motorkap over de bumpers tot de vleugels. We kunnen niet hetzelfde zeggen van het interieur. We houden het eenvoudig: er verandert niets. Toch wijst het merk ons erop dat de stoelen een nieuwe bekleding kregen met diamantstiknaden en dat de wijzerplaten voortaan een carbonlook hebben. De Space Star is allesbehalve een revolutionair model, maar hij behoudt wel zijn indrukwekkende binnenruimte en zijn behoorlijk grote koffer voor het segment (235 liter). Op dit prijsniveau bestaat de afwerking uiteraard vooral uit harde kunststoffen, maar de assemblage is wel goed.

Niets meer, niets minder

Net zoals het koetswerk en het chassis behoudt de nieuwe Space Star ook zijn motoren. In de neus liggen dus nog steeds twee driecilinders van 1,0 en 1,2 liter. Ze zijn afgestemd op zuinigheid en ontwikkelen respectievelijk 71 pk (88 Nm) en 80 pk (106 Nm). Om zijn CO2-uitstoot licht te drukken (102 en 108 g/km) is het stop-startsysteem voortaan standaard. Ondanks de facelift en de weinige veranderingen aan het interieur kan deze Mitsubishi zijn leeftijd niet verhullen. Op de weg blijkt hij nog steeds een kleine, weinig dynamische auto met een vage en zware besturing. De ophanging is vooral gericht op comfort maar de filtering is matig. Wanneer de weg gaat slingeren gaat de kleinste Mitsubishi overhellen en slaagt hij er maar een beetje in om rolneigingen te onderdrukken ondanks zijn pluimgewicht. De extra lipstick verandert de Mitsubishi Space Star dus nauwelijks. Maar ondanks zijn kleine mankementen blijft hij nog steeds een van de meest betaalbare, ruimste en best uitgeruste stadswagens.

Fleetbalans

Aangezien de twee motoren nagenoeg even goed presteren is de 1.0 de meest voordelige. Niet alleen levert zijn kleinere cilinderinhoud hem in het zuiden van het land een gunstiger belastingstelsel op, maar zijn lage CO2-uitstoot van 102 g/km geeft hem bovendien een aftrekbaarheid van 72 procent.

Technische fiche
Mitsubishi Space Star
Brandstof benzine
Vermogen 51 kW/71 pk
Koppel 88 Nm
Leeggewicht 860 kg
Koffervolume 235 liter
Tankinhoud 35 liter
Gemiddeld verbruik 5,2 l/100 km
CO2-uitstoot 102 gr/km
Topsnelheid 172 km/u
Cilinderinhoud 999 cm2
Beheersinformatie
Basisprijs exclusief BTW 9 495,87 €
Basisprijs BTW inclusief 11 490,00 €
Fiscaal vermogen 6 PK
TMC (BRL) 61,5 euro
BIV (Vlaanderen) 162,50 €
Verkeersbelasting (BRL) 151,14 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 119,41 €
Fiscale aftrekbaarheid 72%
VAA 1.360 €/jaar
Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels