Maar deze stilstand is een gevolg van de lockdown en geen optie voor de toekomst.
Dat neemt niet weg dat de mobiliteit, die steeds werd gezien als een absolute waarde, haar tijd heeft gehad. Voortaan moet net zo goed de ‘immobiliteit’ worden beheerd door zinloze verplaatsingen te vermijden. Niet alleen bedrijf heeft er baat bij (lagere kosten), maar ook de werknemer (tijdsbeheer en levenskwaliteit) en de planeet.
Binnen die context evolueert de plaats van de auto ingrijpend. Voor onvermijdelijke verplaatsingen – een begrip dat zal moeten worden uitgelegd bij de klant, bij het bedrijf,… – blijft hij een belangrijk gebruiksvoorwerp. Kan het niet verleidelijker zijn om twee keer per week naar kantoor te komen in een recente en schone auto, bij voorkeur met glijdende werkuren, dan elke dag met het openbaar vervoer te moeten pendelen? Ook de deelwagen houdt dan veel meer steek.
Per slot van rekening zal deze wagen – die waarschijnlijk deels of geheel geëlektrificeerd is – bijdragen aan een totaaloplossing voor een efficiëntere manier van werken, net zoals een smartphone en pc met een programma voor videoconferenties of een slim geplaatst deelkantoor.
Meer dan ook moet de fleet&mobility manager de doelstellingen van facility management en HR management volledig integreren.
Welkom in de wereld van de “multitask manager”. Opwindend, toch?