Na een straffe herlancering begin 2020 werd Europcar Mobility Group hard geraakt door de crisis als gevolg van de Covid-19-pandemie. De groep heeft een drastisch besparingsplan ingevoerd en een nieuw financieringsplan uitgewerkt. Maar ondanks dit mes op de keel heeft het bedrijf wel blijk gegeven van een zeldzame zin voor solidariteit.
link2fleet: Het verbod op verplaatsingen heeft uw activiteiten ongetwijfeld hard geraakt.
Michael Xhonneux: Sinds begin maart hebben wij een sterke daling vastgesteld in het aantal reserveringen. Eerst in Italië en daarna in heel ons werkgebied. Zowat alle landen ter wereld hebben in eerste instantie beperkingen op het aantal verplaatsingen ingevoerd en ze vervolgens verboden. Sommige klanten uit de vakantiesector waren zelfs al opgehouden met reizen nog voor de lockdown begon. Ook in het Corporate-segment werden professionele verplaatsingen verminderd en dan gestaakt, maar in vergelijking met het vakantiesegment is deze activiteit bij ons minder hevig getroffen.
L2F: Waren er nog goed draaiende segmenten in uw beroepswereld?
M.X.: Onze verhuur van bedrijfsvoertuigen heeft in het eerste trimester betere resultaten geboekt omdat die zich richt op een lokaal cliënteel dat hoofdzakelijk bestaat uit ondernemingen waarvan de nood aan voertuigen zich vertaalt in middellange contracten met KMO’s voor thuisleveringen of essentiële diensten.
Grote maneuvers
L2F: Welke maatregelen heeft de groep genomen om de storm te doorstaan?
M.X.: Onze groep heeft verschillende initiatieven gestart. De prioriteiten van Europcar Mobility Group zijn gestoeld op drie pijlers:
1. De veiligheid van klanten en werknemers
2. Uitzonderlijke maatregelen om kosten te besparen en liquide middelen te vrijwaren
3. Bijdragen aan de strijd tegen de epidemie door voertuigen ter beschikking te stellen van mensen en bedrijven die actief zijn in de zorg (gezondheidspersoneel, bedrijven die essentiële goederen leveren)
L2F: En hoe zit het met de financieringsplannen waar de media over berichten?
M.X.: Tegelijk met een drastisch besparingsplan werken we aan een nieuwe financieringsstrategie met steun van de Franse en Spaanse regering. Die strategie omvat 321 miljoen euro aan nieuwe kredietlijnen. De bedoeling is om de komende crisismaanden zo goed mogelijk te doorstaan en om onze activiteiten geleidelijk weer op te nemen op het ritme van de herstart van plaatselijke economieën dankzij de flexibiliteit van ons model.
Langetermijnvoorspellingen zijn moeilijk
L2F: Met welk gemoed start u de activiteiten weer nu een geleidelijke exit uit de lockdown begint?
M.X.: Op korte termijn moeten we geleidelijk aan weer opstarten in functie van de uittrede uit de lockdown en de afbouw van het verbod op verplaatsingen, met de nadruk op klanten in eigen land. Daarbij gaan we nog altijd uit van een vermindering van de kostenbasis. Op middellange termijn moeten we onze prioriteiten verschuiven om ons aan te passen aan een veranderde maatschappij, met meer digitale gewoontes, nieuwe veiligheidsnormen en nieuwe verplaatsingswijzen. We gaan ons concentreren op onze bestaansreden (“Aantrekkelijke alternatieve mobiliteitsoplossingen bieden voor het bezit van een eigen wagen, op verantwoordelijke en duurzame wijze”) en daarbij steunen op onze sterktes en onze troeven om ons te richten op een beperkte lijst met strategische initiatieven.
L2F: En op de langere termijn?
M.X.: De wereld zal er duidelijk anders uitzien na Covid-19 en de angst om ons te verplaatsen via drukbezochte plaatsen (openbaar vervoer, luchthavens) zal zeker blijven duren. Mensen zullen zich waarschijnlijk meer op personenwagens richten voor hun verplaatsingen en om op vakantie te gaan. Lange-afstandsreizen zullen worden vervangen door binnenlandse reizen of trips in Europa en niet iedereen heeft daarvoor een (geschikte) auto. We hebben verder een verhuurformule voor langere termijnen ontwikkeld zodat je een auto kan huren voor 1 tot 24 maand die op maat en in functie van de vraag kan worden aangepast. We zullen ons kortom nog flexibeler moeten opstellen dan in het verleden.