Sinds de start van de jaarlijkse barometer ligt de nadruk op de ontwikkeling van de vloot en mobiliteit op middellange en lange termijn. En dus heeft de uitbraak van Covid-19 vlak na de enquête slechts een tijdelijk (of geen) effect op enkele resultaten. De barometer van 2020 bevestigt opnieuw de stijgende markttrends op vlak van de ontwikkeling van alternatieve mobiliteitsoplossingen, de energiemix en telematica, op middellange en lange termijn.
5 belangrijkste resultaten – België
# 1 – Belgische vloten hebben veel potentieel.
De Belgische vlootmarkt heeft een groot groeipotentieel. Deze groei wordt gedreven door bedrijven die verwachten hun bedrijf als eerste te ontwikkelen en door de aantrekkelijkheid van de auto als troef tijdens het rekruteringsproces. 49% denkt dat het de werving van nieuw talent vergemakkelijkt en 34% denkt dat het helpt om werknemers te behouden. De gebruiksduur van een voertuig is ook zeer vergelijkbaar met de rest van Europa (5,4), terwijl de omvang van de vloten groter is dan het Europese gemiddelde.
Dit groeipotentieel kan worden beïnvloed door de Covid-19-crisis door contractverleningen omdat de feitelijke kilometerstand lager is dan de contractuele. Dit is een gevolg van thuiswerken en/of vermindering van de commerciële activiteit.
#2 – Een geavanceerde energietransitiemarkt, met opmerkelijke dynamiek bij kleine ondernemingen.
België is een vergevorderde markt in de overgang van de energiemix en behoort tot de top 5 van Europese markten: 45% van de Belgische ondernemingen hebben al minstens één brandstofalternatief ingevoerd. Oplaadbare hybrides, niet-oplaadbare hybrides en 100% elektrisch voertuigen zijn de 3 meest gebruikte energieën en hebben het grootste ontwikkelingspotentieel de komende 3 jaar.
De meeste bedrijven hebben hun werkorganisatie aangepast en zijn bereid om hun vloot te vergroenen. Ondanks Covid-19 zal er geen terugkeer zijn naar de oude segmentatie van het type energie. Er zou eerder een vertraging van enkele maanden in het transitieproces kunnen optreden.
#3 – Mobiliteitsalternatieven zijn een uitdaging voor de vlootsector.
België is een van de meest vooruitlopende Europese markten voor de adoptie van alternatieve mobiliteitsoplossingen (zakelijk autodelen, fietsdelen, openbaar vervoer, mobiliteitsbudget) bij ondernemingen van elke omvang. In totaal maakt 69% van de Belgische bedrijven al gebruik van minstens één van deze mobiliteitsoplossingen (tegenover 61% in Europa). Het is duidelijk dat de transitie naar nieuwe mobiliteit in België plaatsvindt. Bovendien zijn Belgische bedrijven bereid om een mobiliteitsplan te creëren, ongeacht hun omvang.
Tijdens de maatregelen zijn bedrijven gedwongen om zich intern en extern te reorganiseren. Eén van de belangrijkste veranderingen is het massale telewerken en de digitalisering van communicatie. In België is gemiddeld 57% van de bedrijven voorstander van het invoeren of uitbreiden van thuiswerk. Deze nieuwe trends als gevolg van de crisis zullen ongetwijfeld blijven bestaan en een groter marktaandeel krijgen.
#4 – De financieringsmethoden blijven stabiel, ook al neigen ondernemingen naar meer flexibiliteit.
De meest gebruikte financieringsmethoden bij Belgische ondernemingen zijn operationele leasing (34%), zelf aankopen (30%) en financiële leasing (25%). In totaal zijn 44% van de bedrijven van plan operationele leasing te introduceren. Bedrijven zijn daarnaast ook op zoek naar gepersonaliseerde ondersteuning en advies van specialisten in verband met de voertuigkeuze, de financiering, kosten- en fiscale optimalisatie, en vooral naar advies over alternatieve energie.
#5 – Een vooruitstrevende markt op vlak van telematica voor alle type voertuigen.
48% van de Belgische ondernemingen (tegenover 33% in de EU) gebruikt telematica voor controledoeleinden en om de verkeersveiligheid en veiligheid van de bestuurders te verhogen. Toch wordt telematica door bestuurders als te opdringerig ervaren en dit zorgt voor een belemmering in de ontwikkeling ervan.
LEES DE BAROMETER