Gepubliceerd op 13 August 2020 om 07h47
Door Félix Bouland

Test BMW 545e: De romigheid zelf

Naast een paar uiterlijke retouches brengt de facelift van de BMW 5-Reeks een nieuwe plug-inhybride motorversie die elektrokracht met een romige zescilinder combineert.

Je kan er je klok op gelijkzetten dat BMW zijn 5-Reeks exact 4 jaar na het begin van diens carrière een facelift geeft. En dit is geen bescheiden opfrisbeurt, want de Beiers lijken alles uit de kast te hebben gehaald voor hun grote berline. Naast de kleine esthetische aanpassingen – nieuwe ledkoplampen, een nieuw radiatorrooster en nieuwe achterlichten met 3D-effect – worden vooral de motoren van de 5-Reeks onder handen genomen.

Eerst moeten we vermelden dat alle 4- en 6-cilindermotoren voortaan zijn uitgerust met een microhybridisering van 48V. Benzine of diesel, niemand ontsnapt eraan. Met uitzondering van de achtcilinders wordt de milde hybride dus de norm. Maar daar heeft München het niet bij gelaten. In het plug-inhybride aanbod duiken namelijk twee nieuwigheden op, waardoor het stekkergamma voortaan 5 verschillende modellen kent. De nieuwe Touringversie van de 530e wordt ongetwijfeld een van de favorieten van de Belgische fleetmarkt, maar wij voelen hier de nieuwe 545e xDrive aan de tand, de krachtigste hybride 5-Reeks op de markt.

Zacht én dynamisch

Deze nieuwe 545e brengt niet alleen een nieuwe ‘schone’ motorversie naar het gamma van de 5-Reeks, hij legt ook een brug tussen de berline en zijn grote luxebroer. Hij gebruikt namelijk quasi identiek dezelfde aandrijflijn als de 7-Reeks. Laat ons even in detail kijken. Het elektrische deel evolueert niet in vergelijking met de 530e. In de achttrapsautomaat is dus nog steeds een elektromotor ingewerkt van 80 kW (109 pk) en onder de achterbank ligt een batterij van 12 kWh. De elektrische voordelen zijn dezelfde, met name een rijbereik van zo’n 55 kilometer. Hetzelfde geldt trouwens voor de nadelen, met een koffer die met 120 liter krimpt.

Kortom, het belangrijkste van deze nieuwe versie schuilt onder de motorkap, want BMW koppelt dit elektrische deel aan zijn beroemde 6-cilinder in lijn van drie liter, die hier 294 pk ontwikkelt. Resultaat: een systeemvermogen van 394 pk en 600 Nm aan koppel. Verwacht daarom echter niet dat dit een M5 voor groene geesten is. Neen, de belangrijkste troef van deze zes-in-lijn is zijn romige karakter. Hij maakt de plug-inhybride 5-Reeks nog comfortabeler omdat de omschakeling tussen benzine en stroom onmerkbaar verloopt. De 545e heeft daarnaast nog een andere fijne troef: geef plankgas en de zescilinder zingt een heerlijke melodie in combinatie met pittige prestaties. Wat een plezier… Een omschrijving die niet vaak wordt geassocieerd met hybrides.

Fleetbalans

Naast het extra comfort en de betere prestaties heeft de toevoeging van twee extra cilinders slechts een beperkte invloed op de verbruiks- en uitstootcijfers, met dank aan de elektrische ondersteuning. Toch is het niet al goud wat blinkt, want enkel de zuinigste versie (49 g CO2/km) past in het kader van de voordelige fiscaliteit. Pas dus op welke velgen en opties je aankruist, want anders gaat de uitstoot over de 50 g/km heen.

Technische fiche
BMW 545e xDrive
Brandstof 6-cilinder in lijn, benzine + elektromotor
Vermogen 210 kW/394 pk
Koppel 600 Nm
Leeggewicht niet meegedeeld
Koffervolume 410 liter
Tankinhoud 46 liter
Gemiddeld verbruik 2,1-2,4 l/100 km
CO2-uitstoot 49-54 gr/km
Topsnelheid 250 km/u
Cilinderinhoud 2.992 cm2
Beheersinformatie
Basisprijs exclusief BTW Bij marktintroductie in november
Basisprijs BTW inclusief
Fiscaal vermogen 6 PK
TMC (BRL) 4 957,00 euro
BIV (Vlaanderen) 842,69 euro
Verkeersbelasting (BXL) 0,00 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0,00 €
Fiscale aftrekbaarheid 97%
VAA

Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels