Gepubliceerd op 3 September 2020 om 15h35
Door Maxime Pasture

Test Fiat 500 Electric: exclusief voorsmaakje

Eind augustus werd een handvol Europese journalisten uitgeloot om een preproductieversie te testen van de elektrische Fiat 500. link2fleet was erbij.

|||||
||||| © |||||

Kleine stadswagens zoals de Mini of de Fiat 500 kiezen nu eindelijk voor een elektrische versie. Fiat heeft goed zijn tijd genomen om de techniek op punt te stellen die onder het kleedje van de nieuwe 500 schuilt. Hij is liefst 6 centimeter breder en langer dan de huidige 500, die nog steeds in productie is met benzinemotoren. In zijn grotere formaat is plaats voor een accupakket van 42 kWh, dat op papier goed is voor een rijbereik van 320 kilometer volgens de WLTP-norm en zelfs 468 kilometer in pure stadsomstandigheden. Voor zo’n klein autootje is dat verbluffend. Nog indrukwekkender is dat ons stroomverbruik tijdens een traject van een 30 kilometer op de straten van Turijn nog lager was dan wat Fiat zelf aankondigt: 13,3 kWh/100 km, tegenover 13,8 kWh/100 km in theorie. Veelbelovend.

De elektrische Fiat 500 komt er als berline en als cabriolet.

3 compleet verschillende rijmodi

We hebben dat resultaat gehaald door onze test te beginnen in de rijmodus “Normal”, waarin je 87 kW/118 pk ter beschikking hebt. Maar nadat we al vrij snel 2 procent rijbereik zagen vervliegen, kozen we voor de stand “Range”, waarmee energie wordt gerecupereerd bij het vertragen. Op die manier moet je de remmen niet meer aanraken. De regeneratie is namelijk zo intens wanneer je het gas lost dat de elektrische 500 al na een paar meter tot stilstand komt. Deze manier van rijden met één pedaal, die we al kennen van in bijvoorbeeld de Nissan Leaf, maakt dat je goed kan anticiperen en tot mooie verbruikswaarden komt. En dan hebben we niet eens de Sherpa-modus gebruikt, die het verbruik nog verlaagt en die het vermogen en de topsnelheid toeknijpt tot respectievelijk 57 kW/77 pk en 80 km/u (in plaats van 150 km/u). Die zullen we eens moeten proberen in oktober, wanneer het model op de markt komt.

Opladen duurt 35 minuten (snelladen aan een Type 4-stekker) tot 15 uur (huishoudstopcontact en Type 2-lader).

FLEETBALANS

De exacte prijzen voor het gamma van de elektrische 500 zijn nog niet gekend. Daarvoor is het wachten tot oktober, maar we weten al wel dat ze lager zullen liggen dan 34.900 euro, de prijs van de lanceringsversie La Prima. Voor gebruik in de stad is er geen reden waarom leasefirma’s of bedrijven deze nieuwkomer op de elektrische markt niet zouden kiezen. De verhouding rijbereik-afmetingen is namelijk onklopbaar. We kijken al uit naar een langere en meer gedetailleerde testrit.

Het 42 millimeter bredere interieur is volledig nieuw en voelt veel gezelliger aan, met talrijke bergvakken.

Technische fiche

Fiat New 500 electric

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Elektriciteit
Vermogen 87 kW – 118 pk
Maximumkoppel 220 Nm
Leeggewicht 1.290 kilo
Koffervolume 185 liter
Rijbereik 320 km
Gemiddeld normverbruik 13,8 kWh/100 km
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 150 km/u
Opslagcapaciteit batterij 42 kWh
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw Oktober ’20
Basisprijs inclusief btw Oktober ’20
Fiscaal vermogen /
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,50 euro
BIV (Vlaanderen) 0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 83,56 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker Oktober ’20
Verworpen kosten Oktober ’20
CO2-belasting 326,88 €
Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels