Jeep heeft de markt lang van op afstand bekeken, maar waagt zich nu eindelijk aan plug-inhybrides. Zijn nieuwe aandrijflijn beleeft zijn debuut in zijn twee meest compacte SUV’s, de Renegade en de Compass. Als basis voor deze eerste stap in dit vernieuwende segment vertrok het Amerikaanse mark op basis van zijn 1.3-benzineviercilinder, die onlangs werd geïntroduceerd in deze kleine modellen.
Om vierwielaandrijving te behouden en toch ruimte vrij te maken voor de batterij is deze motor uitsluitend met de voorwielen verbonden via een nieuwe zestrapsautomaat. De aandrijving van de achteras wordt verzorgd door een kleine elektromotor van 45 kW (60 pk). In totaal bieden de twee varianten van dit plug-inhybride systeem een gecombineerd vermogen van 190 of 240 pk. De batterij van 11,4 kWh (netto capaciteit 9,1 kWh) neemt plaats in de middentunnel en onder de achterbank. Enkel de toevoeging van een omvormer onder de koffervloer gaat met een twintigtal liter bagageruimte aan de haal. De binnenruimte blijft onaangeroerd. Knap gedaan.
Groene offroaders
Ondanks een eerder bescheiden opslagcapaciteit biedt de batterij toch een mooi rijbereik. De Compass zou 49 tot 52 kilometer (WLTP) op stroom kunnen rijden terwijl zijn kleine broer zich met 44 kilometer tevreden moet stellen. Aangezien het elektrische deel niet verandert tussen de versies blijft het rijbereik identiek ongeacht het vermogen. Dankzij een interne lader van 7,2 kW laden deze Jeeps 4Xe hun lege batterij tot 80 procent in één uur tijd als ze aan een driefasenlader worden gekoppeld.
Onderweg benutten deze Renegade en Compass net zoals de meeste plug-inhybrides alle voordelen van het elektrisch rijden. Zodra de benzinemotor het stokje overneemt, wordt het plaatje echter minder rooskleurig. Wanneer de batterij uitgeput geraakt, schiet de 1,3-liter wakker en komt de hybride aandrijflijn aarzelend uit de hoek terwijl de automatische versnellingsbak de versnellingen veel te lang vasthoudt. In plaats van een zachte en schokvrije overgang word je met een stevige kakofonie geconfronteerd. Gelukkig herpakt het plug-inhybride systeem zich weg van het gebaande pad, want het onmiddellijk beschikbare koppel ondersteunt en verbetert de trekkracht van de vierwielaandrijving.
Fleetbalans
Aan 37.800 euro (190 pk) of 38.800 euro (240 pk) voor de Renegade of 43.300 euro (190 pk) of 43.800 euro (240 pk) voor de Compass kosten deze stekkerhybride varianten slechts een 2.000 euro meer dan de vierwielaangedreven dieselversies. Nog beter is dat ze onder de grens van de 50 g CO2/km duiken voor een volledige fiscale aftrekbaarheid, met 44 tot 46 g/km voor de Renegade en 44 tot 49 g/km voor de Compass.
Technische fiche
Jeep Renegade 4Xe 190 | Jeep Compass 4Xe 240 | |
Brandstof | turbo-4-cilinder + elektromotor | turbo-4-cilinder + elektromotor |
Vermogen | 95 kW/130 pk + 45 kW (gecombineerd: 190 pk) | 132 kW/180 pk + 45 kW (gecombineerd: 240 pk) |
Koppel | 270 + 250 Nm | 270 + 250 Nm |
Leeggewicht | 1770 kg | 1860 kg |
Koffervolume | 330 liter | 420 liter |
Tankinhoud | 36,5 liter | 36,5 liter |
Gemiddeld verbruik | 2,1-2,3 l/100 km (WLTP) | 2,1 l/100 km (WLTP) |
CO2-uitstoot | 44 gr/km (NEDC) | 45-49 gr/km (NEDC) |
Topsnelheid | 182 km/u | 200 km/u |
Cilinderinhoud | 1.332 cc | 1.332 cc |
Basisprijs exclusief BTW | 31.239,67€ | 36.199,35 € |
Basisprijs BTW inclusief | 37.800 € | 43.300 € |
Fiscaal vermogen | 8 PK | 8 PK |
TMC (BXL) | 495,00 € | 2.478,00 € |
BIV (Vlaanderen) | 0,00 € | 0,00 € |
Verkeersbelasting (BXL) | 198,40 € | 198,40 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 0,00 € | 0,00 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100% | 100% |
VAA | 1.360 €/jaar | 1.360 €/jaar |