Meer dan ooit maakt Mini van de plug-inhybride het speerpuntmodel van zijn Countryman-gamma. Het was trouwens de enige variant die beschikbaar was bij deze eerste testritten. Net zoals de andere versies (One, One D, Cooper, Cooper S, Cooper D en John Cooper Works) ondergaat deze Cooper SE ALL4 een aantal cosmetische aanpassingen ter hoogte van de bumpers en het radiatorrooster en krijgt hij nieuwe velgen. De meest zichtbare wijziging is aan de achterlichten gebeurd, waar de lichtsignatuur voortaan een Britse vlag afbeeldt. In het interieur is het instrumentenbord herwerkt en is een 8,8 duim groot multimediascherm voortaan standaard.
Nog steeds een Mini, nog steeds zuinig
De Mini Cooper SE Countryman ALL4 (zo heet hij voluit) blijft trouw aan de 1.5-driecilinder van 125 pk, die wordt gecombineerd met een elektromotor van 70 kW (95 pk), zodat hij een gecombineerd maximumvermogen ontwikkelt van 220 pk. Dat hoge vermogen is uiteraard enkel beschikbaar wanneer de batterij een minimum aan stroom in haar cellen heeft. Haar opslagcapaciteit van 10 kWh is goed voor een elektrisch rijbereik van 55 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Dat moet volstaan voor de dagelijkse verplaatsingen van heel wat professionele gebruikers. Die vinden in deze Countryman een zuinige metgezel voor werkdagen en een heel fijne auto voor weekenduitstapjes.
Ondanks het extra gewicht dat de batterij met zich meebrengt blijft de kleine SUV bij het rijden trouw aan de Mini-geest. Hij staat stevig op zijn stugge ophanging, die hem veel ondersteuning biedt in bochten en die wordt bijgestaan door een precieze besturing en een vinnige automaat. De Countryman toont zich dus echt dynamisch op bochtige wegen. Daar komt nog verrassend veel binnenruimte bij, waardoor hij een goede keuze is voor gezinnen. Zijn basisprijs blijft echter wel relatief hoog: 40.650 euro.
FLEETBALANS
De plug-inhybride Mini Countryman evolueert slechts lichtjes, maar op technisch vlak was dat voor onze markt niet echt nodig, aangezien hij nog steeds 100 procent aftrekbaar is. Opgelet echter met de uitrusting die u aanvinkt, want die kan de CO2-uitstoot omhoog jagen en de aftrekbaarheid doen zakken naar 97 procent. Voor de rest houdt zijn kleine benzinemotor de belastingen (BIV en Verkeersbelasting) in het Brusselse en Waalse gewest laag, terwijl hij daar in Vlaanderen zelfs van is vrijgesteld. Ook het VAA is tot het strikte minimum beperkt.
Technische fiche
Mini Cooper Countryman SE ALL4 (220 pk)
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Benzine + elektriciteit |
Vermogen | 220 pk (totaalvermogen hybride systeem) |
Maximumkoppel | 385 Nm @ 1.500 o/m |
Leeggewicht | 1.760 kg |
Koffervolume | 405-1.275 liter |
Brandstoftank | 36 liter |
Gemiddeld normverbruik | 1,7 l/100 km |
CO2-uitstoot | 40 g/km |
Topsnelheid | 196 km/u |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs exclusief btw | 33.595,00 € |
Basisprijs inclusief btw | 40.650,00 € |
Fiscaal vermogen | 8 PK |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 495,00 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 244,20 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 0 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker | 1.393,71 €/jaar |
Verworpen kosten | 236,93 €/jaar |
CO2-belasting | 326,88 € |