Gepubliceerd op 1 November 2020 om 10h50
Door Tony De Mesel

One Automotive: Nieuwe Belgische importeur van Chinese auto’s

Met One Automotive is België een auto-importeur rijker. De nieuwe vennootschap wordt gerund door zus en broer Elvira en Ignace Laenen uit Geel. Zij halen twee Chinese merken naar onze contreien: BAIC en DFSK.

||
|| © |20200930 Geel Belgie

Elvira en Ignace Laenen zijn tussen de auto’s opgegroeid. “Ik verkocht al auto’s als tiener”, laat Ignace zich ontvallen. Het begon allemaal met vader Laenen die als mecanicien zijn eigen garage heeft opgestart in 1975. Het duurde niet lang of de garage Laenen begon ook met de verkoop van nieuwe auto’s. “Wij waren een van de eerste Subaru-dealers en tot voor kort waren wij Kia-dealer,” zo vertelt Ignace. Naast hun garage die niet langer merk gebonden is, hebben ze nu One Automotive dat zich toespitst op de import van het Chinese BAIC en DFSK.

20200930 Geel Belgie, Ignace en Elvira Laenen importeren de Chinese automerken BAIC en DFSK

Familiebedrijf

Momenteel heeft One Automotive in België al acht contracten met dealers. Zoals ze zelf zeggen, zijn het gedegen familiebedrijven.  De spreiding is zo goed als evenredig verdeeld tussen Vlaanderen en Wallonië. De dealers noemen zij bewust partners. Ignace verduidelijkt: “Wij geloven niet in dure autotempels. Wij gaan de dealers niet verplichten om grote kosten te maken of dicteren welke vloerbekleding of meubilair zij moeten nemen. Ons standpunt is om geld te verdienen door de klanten te bedienen. Daarin worden wij gesteund door de merken die wij importeren. De auto’s zijn scherp geprijsd, goed uitgerust en krijgen een garantie mee van vijf jaar zonder kilometerbeperking. Bovendien zijn de constructeurs BAIC en DFSK ambitieus en leveren ze kwaliteit door hun ervaring eerst als assembleur en nu als ware fabrikant.”

Chinees

Aan de Laenens vragen we hoe ze bij de twee Chinese merken BAIC en DFSK zijn gekomen. Ignace heeft daar een duidelijk antwoord op: “Ik heb al altijd belangstelling gehad voor opkomende merken zoals indertijd Subaru en het Maleisische Proton. Ik heb de opgang van Kia mee gemaakt en het mag duidelijk zijn dat het nu de beurt is aan de Chinese merken. Via de Duitse importeur zijn we bij BAIC en DFSK terecht gekomen.  Zij hebben een indrukwekkend gamma met flink wat SUV’s, een type voertuig dat bij ons heel populair is. Bovendien zijn dat constructeurs die heel wat in hun mars hebben ondanks hun geringe bekendheid in Europa. BAIC bezit 10% van de aandelen van Daimler AG en DFSK is voor 14,7 % medeparticipant in PSA. Niet onbelangrijk is dat er ook elektrische voertuigen komen. De eerste arriveren binnen enkele weken. De eerste wagens die we nu binnen hebben, rijden op benzine, lpg of cng. De ombouw naar gas gebeurt bij ons in België. Diesels doen we niet omdat de perceptie ervan niet gunstig is.”    

BAIC

BAIC Motor Group is een Chinees staatsbedrijf met vestiging in Beijing en actief sinds 1958. BAIC staat voor Beijing Automotive Industry Company en behoort tot de gelijknamige holding. Ook BAIC Motors, BAW en vrachtwagenconstructeur Foton behoren tot de BAIC Motor Group. Sinds 2002 produceert BAIC alle Hyundai voertuigen voor de Chinese markt. Daarna is BAIC ook gestart met de assemblage van de meeste Mercedessen die voor de Chinese markt zijn bestemd. Medio 2009 koopt BAIC alle technische knowhow van het failliete Saab. Ondertussen heeft BAIC ook  een uitgebreid eigen gamma. Momenteel zijn de belangrijkste modellen die in België worden geïmporteerd de X35 en de X55, telkens een SUV van respectievelijk compacte en grotere middenklasse formaat. Beide modellen worden gebouwd op een Mercedes-Benz Tech platform en beschikken over EURO6 motoren van Mitsubishi origine. Begin 2021 komt de BAIC EX5, de elektrische versie van de X55. De EX5 zal uitgerust worden met een 62 Kwh batterij. Gedurende 2021 volgt dan de nieuwe ruime BAIC X7 1.5 benzine en plug-inhybride. Jaarlijks produceert BAIC 2.250.000 voertuigen van de verschillende automerken.

DFSK

DFSK is in 2003 ontstaan uit een joint venture tussen Dongfeng en SOKON. Een groot deel van de autoproductie bestaat niet uit zelfontworpen modellen, maar zijn een gevolg van joint-ventures met 6 andere automerken zoals Honda, Nissan, Citroën, Peugeot, Renault en Kia. Dongfeng is ondertussen actief in meer dan 70 landen, en bezit een participatie van 14,7% in de Franse groep PSA. De twee belangrijkste modellen die momenteel verkrijgbaar zijn in België, zijn de Glory 580, een zevenzitter, en de Fengon, een kruising tussen een SUV en een coupé. Binnen de kortste keren wordt het aanbod uitgebreid met elektrische modellen.

Tony De Mesel

Tony De Mesel, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels