Gepubliceerd op 22 November 2020 om 16h53 Door Damien Malvetti
Herschikte organisatie bij Alcomotive: Gespecialiseerde LCV-cluster en gegroepeerde Fleet-operaties
Eén van de opdrachten die CEO Damien Heymans heeft gegeven aan de nieuwe COO van Alcomotive, Olivier Sermeus, was het creëren van meer efficiëntie binnen onze operaties. Dat resulteert nu in enkele belangrijke veranderingen binnen onze organisatie, waarbij het zoeken naar optimale samenwerking en schaalvoordeel centraal stond.
Het commercialiseren van bedrijfsvoertuigen (LCV), dat is op vele vlakken een heel andere metier dan personenwagens in de markt zetten. Het is daarom niet meer dan logisch voor Alcomotive om zijn LCV-merken voortaan in een cluster onder te brengen. Concreet worden Isuzu en Maxus gegroepeerd onder de leiding van Managing Director Olivier Heymans. Hij wordt eindverantwoordelijke voor deze merken in alle landen waar Alcomotive actief is. Voor het ambitieuze merk Maxus zal Olivier Heymans worden bijgestaan door General Manager Thijs Janssen. Samen zullen ze een beleid uitwerken dat helemaal gericht is op de specifieke noden en wensen van de LCV-markt.
Bij Isuzu werd zonet de nieuwe D-Max voorgesteld die zijn plaats aan de top van het pick-up segment met verve zal verdedigen. Bij Maxus zijn alle ogen gericht op de zopas gelanceerde en volledige elektrische e-Deliver3 en de nakende e-Deliver9.
MG en SsangYong bereiden zich voor op spannende nieuwe producten
MG kan terugkijken op een boeiend lanceringsjaar nadat de comeback van het merk dé verrassing was op de Brussels Motor Show 2020. Toen gooide een wereldwijde crisis roet in het eten, maar ondanks deze onvoorziene vertraging is het merk erin geslaagd om een netwerk van 8 Brand Stores uit te bouwen en een plaats op te eisen in het segment van de betaalbare compacte elektrische wagens.
Voortaan zal Managing Director Herman Claes de eindverantwoordelijkheid nemen over het merk MG. Dat combineert hij met zijn reeds bestaande opdracht voor SsangYong. Herman wordt bijgestaan door de Country Managers Catherine Free voor MG, en Jonathan Petit voor SsangYong.
Voor beide merken wordt 2021 een belangrijk jaar met de lancering van verschillende nieuwe modellen. Zo krijgt de MG ZS EV binnenkort al het gezelschap van een grotere SUV, en in de loop van volgend jaar groeit het gamma nog verder. Genoeg om als EV-specialist een grote rol te gaan spelen in een groeiende EV-markt. SsangYong bereidt zich dan weer voor op de lancering van zijn eerste volledige elektrische SUV begin volgend jaar.
Herschikking van PR-verantwoordelijkheden
Samen met de installatie van de nieuwe LCV-cluster en de groepering van de merken MG en SsangYong, koos Alcomotive ook voor een logische verschuiving van PR-verantwoordelijkheden binnen de groep.
Voortaan zal Wim Doms het PR-aanspreekpunt zijn voor de merken Hyundai, Maxus en Isuzu. Bart Hendrickx neemt op zijn beurt de merken Suzuki, SsangYong en MG voor zijn rekening. Voor Corporate aangelegenheden binnen Alcomotive blijft William Meerschaut de woordvoerder.
Alcomotive Fleet & Mobility Solutions
De zes merken in de portefeuille van Alcomotive (Hyundai, Suzuki, MG, SsangYong, Maxus en Isuzu) hebben grote ambities om hun aandeel in de B2B-markt verder uit te bouwen. Alcomotive wil daarbij afstappen van een individuele benadering per merk en voluit gaan voor een unieke totaaloplossing die de groep met alle merken kan aanbieden aan bedrijven, leasingmaatschappijen en andere professionele klanten.
Daarom wordt een nieuwe afdeling opgericht die onder zijn nieuwe naam zal worden geleid door Head of Alcomotive Fleet & Mobility Solutions, Kaat Van Severen. Zij zal rapporteren aan COO Olivier Sermeus maar vooral nauw samenwerken met de MD’s en Country Managers van alle merken.
Alcomotive COO Olivier Sermeus is tevreden met de wijzigingen die hij heeft doorgevoerd:
“Het is belangrijk dat we ons voorbereiden op de toekomst na Corona. Door onze competenties te groeperen zijn we beter gewapend tegen de uitdagingen van de toekomst. We hebben zes geweldige merken in onze portefeuille die nu elk beschikken over de beste teams met specialisten in hun vakgebied. En dankzij de overkoepelende fleetcel durven we ook daar te mikken op een bestendige groei vanaf 2021.”
Damien Malvetti, redacteur van dit artikel
Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Ontvang onze wekelijkse newsletters en de digitale versie van het link2fleet magazine te ontvangen. Daarnaast kan u zich ook inschrijven om als eerste op de hoogte gehouden te worden over onze events & trainings georgeniseerd door link2fleet in samenwerking met experts uit de sector. Tenslotte kan u ook info ontvangen over hoe u uw merk in de kijker kan zetten dankzij link2fleet.