Gepubliceerd op 18 November 2020 om 07h25
Door Damien Malvetti

Test nieuwe Volkswagen Caddy: is dit een bestelwagen?

Voor zijn vijfde generatie maakt de Caddy van Volkswagen een grote sprong voorwaarts en komt hij qua comfort, materiaalkwaliteit en technologie aan boord nog wat dichter bij een gezinswagen. Hij wordt bovendien 10 centimeter langer, wat zijn laadruimte ten goede komt. Genoeg om het segment door elkaar te schudden.

|||||||||||||||
||||||||||||||| © |||Een bestelwagen tijdens de week gecombineerd met een privéwagen in het weekend
De Golf VIII heeft als basis gediend voor deze nieuwe Caddy. Dat zie en voel je zowel in het concept van het model als bij het rijden. In het interieur wordt de Caddy veel burgerlijker en hij zou je bijna doen denken dat je met een personenwagen onderweg bent. Het sterk uitgewerkte dashboard komt recht uit de Golf, met het grote aanraakscherm (10 duim) boven de ventilatieroosters en waarvan het kader tot tegen de tellers komt. We waren vooral heel blij met de knopen net onder het scherm, waarvoor een lichte aanraking met een vinger volstaat. Kunststof blijft sterk aanwezig, zonder daarom van lage kwaliteit te zijn voor een model uit dit genre. Van op dit scherm krijg je toegang tot alle functies van de auto en je beschikt hier bovendien over de rijhulpsystemen die je doorgaans in een personenwagen verwacht. En zoals elke goede bestelwagen voegt de Caddy daar nog een resem praktische bergvakken aan toe die over het hele interieur verspreid zijn. Nog ruimer Of je nu spullen, materieel, machines of zelfs gewoon een fiets (zelf al gedaan) moet vervoeren, de Caddy is steeds tegen zijn taak opgewassen. Deze nieuwe generatie zal niet van die regel afwijken omdat hij liefst 10 centimeter langer is geworden. Dat komt het interieur ten goede, maar ook het laadruim, dat 3,3 kubieke groot is in de klassieke variant en 3,7 kubieke meter als Maxi. Die ruimte is nog steeds even eenvoudig te bereiken via dubbele achterdeuren of een kofferklep (naar keuze), ofwel via de brede zijdelingse schuifdeuren. We Connect Fleet Als optie kan je kiezen voor het systeem We Connect Fleet, waarmee professionele klanten nog beter hun bedrijfswagenpark kunnen beheren en tijd en geld kunnen besparen. GPS-tracking, verbruiksanalyses, onderhoudsbeheer en een digitaal logboek zijn een paar van de oplossingen die de derde generatie van dit systeem te bieden heeft. Een “camionnette”? Neen, de Caddy verdient de titel van “camionnette” niet meer. Onze testversie Caddy Van met de turbodiesel van 90 kW (122 pk) gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak met 7 verhoudingen (optie) gaf echt het gevoel dat we in een auto zaten. De stoelen wonnen aan comfort, de ophanging is goed en de motor blijkt vrij stil. De DSG-bak laat zich bedienen met een klein hendeltje dat we trouwens al kennen uit de Golf en de Seat Leon en kwijt zich uitstekend van zijn taak. Het model kan nu al worden besteld bij concessiehouders vanaf 19.652,89 euro. Qua motoren is de 2.0 TDI beschikbaar met 122, 102 of 75 pk en begin 2021 komt er nog een 1.5 TSI-benzineversie van 114 pk, op hetzelfde moment als de Maxi-versie van de Caddy. De variant met dubbele cabine laat nog tot mei 2021 op zich wachten. Tot slot moeten we nog aanstippen dat er in de loop van 2022 nog een CNG-versie wordt toegevoegd.  
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels