Gepubliceerd op 24 November 2020 om 07h10
Door Charles Demoulin

Nieuwe Opel Mokka: op brandstof en elektrisch

Met deze Mokka tjokvol nieuwigheden allerhande moeten we toegeven dat Opel zichzelf opnieuw uitvindt. Dat is ongetwijfeld het eerste effect van de overname door PSA. We konden de nieuwkomer enkel statisch ontdekken. De productie begint eind dit jaar en de eerste leveringen zijn voorzien voor het eerste trimester van 2021. Toch kunnen we nu al bevestigen dat het model een sterke uitstraling geniet en dat het interieur uitpakt met talrijke technologische innovaties.

||
|| © ||

Overal premières Zo is deze Opel de eerste die de Compass-designfilosofie hanteert, met een volledig digitaal dashboard Pure Panel. Een andere première, en niet van de minste, is dat hij er onmiddellijk in een puur elektrische variant is. Verder is hij ook het eerste model dat uitpakt met de nieuwe visuele identiteit Opel Vizor en met het volledig hertekende merklogo Blitz. Hij is 120 kilo lichter dan zijn voorganger en kort ook met 12,5 centimeter in tot 4,15 meter, terwijl de wielbasis toch met 2,0 centimeter groeit. Zonder in detail te gaan kunnen we zeggen dat de identiteit van de Mokka zijn oorsprong vindt bij de eerste Opel Manta. Het Pure Panel-dashboard van zijn kant kreeg volgens Opel een ‘detox’ en biedt een gerichte digitale aanpak. Leider van het segment in rijhulpsystemen Zonder in detail te gaan zijn dit de rijhulpsystemen die je vindt in de nieuwe Mokka. De lijst maakt hem volgens ons op dit vlak de leider van zijn segment. Zo hebben we alvast de volgende zaken gevonden: verkeersbordherkenning, een snelheidsregelaar, Drive Assist (dat de auto in het midden van de rijstrook houdt), waakzaamheidsdetectie, frontale botswaarschuwing met noodrem en voetgangerdetectie, adaptieve matrixkoplampen IntelliLux LED en een hightech connectiviteit en infotainment. De motorversies
Mokka 1.2 Turbo 1.2 Turbo 1.2 Turbo 1.5 Diesel Mokka-e
Vermogen (kW/pk) bij o/m 74/100 bij 5000 96 /130 bij 5500 96 /130 bij 5500 81/110 bij 3500 100/136
Koppel (Nm bij o/m) 205 bij 1750 230 bij 1750 230 bij 1750 250 bij 1750 260
Topsnelheid (km/u) 188 202 200 190 150
0-100 km/u (seconden) 10,6 9,1 9,2 10,8 9,0
Uitstootnorm Euro 6d Euro 6d Euro 6d Euro 6d
Overbrenging M6 M6 A8 M6
Voorlopige verbruikscijfers NEDC (l/100 km)1 Energieverbruik
·      Stad ·      Buiten de stad ·      gemengd – g CO2/km 5,5 4,0 4,6 l/100km 104 g/km 5,3 4,0 4,5 l/100km 103 g/km 5,9 4,2 4,8 l/100km 111 g/km 4,4 3,4 3,8l/100km 100 g/km 17,8-17,4kWh/100km (WLTP)
Mokka-e De elektrische Opel Mokka rijdt uiteraard zonder de minste uitstoot en krijgt een elektromotor van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm, dat volledig beschikbaar is van bij het wegrijden. Hij kent drie rijmodi: Normal, Eco en Sport. Het rijbereik ligt op 324 kilometer volgens WLTP2 en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u. Zo gaat hij spaarzamer om met de energie in zijn 50 kWh grote batterij en met zijn rijbereik. 30 minuten volstaan om 80 procent lading te recupereren aan een snellaadpunt van 100 kW (gelijkstroom). Op de batterij geldt bovendien een garantie van 8 jaar/160.000 kilometer. Qua prijzen vraagt Opel minstens 22.600 euro voor de versies met verbrandingsmotor en 36.200 euro voor de Mokka-e. Opel en fleet Opel staat op de tiende plaats in het B2B-segment, met een marktaandeel (personenwagens + bedrijfsvoertuigen) van 4,2 procent. De Astra, Corsa en Insignia (benzine of diesel) zijn de populairste personenwagens, en de Combo, Vivaro en Movano zijn het meest in trek onder de bestelwagens. Volgens Opel zal de elektrificatie van beide gamma’s zijn B2B-verkoopcijfers een duw in de rug geven. De Mokka-e van zijn kant zal veel mensen in de wereld van de bedrijfswagenparken verrassen, vooral door de korte duur van zijn snellaadbeurten tot 80 procent (ongeveer 30 minuten).
Charles Demoulin

Charles Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels