De DS9 is een grote premiumberline en een neef van de nieuwe Peugeot 508. Hij wil de degens kruisen met zijn Duitse buren Audi A6, BMW 5-Reeks en Mercedes E-Klasse. Daarvoor zet hij sterk in op elegantie en luxe op zijn Frans, gecombineerd met de jongste toptechnologie op het vlak van verkeersveiligheid en rijhulpsystemen. Als toppunt van technische verfijning is de ophanging gestuurd met behulp van camera’s. Comfort op overschot dus, en dat wordt nog versterkt door de vorstelijke hoeveelheid binnenruimte. Hij is verkrijgbaar met slechts twee motorversies, een van 225 pk en een van 360 pk – in de loop van 2021 zou nog een variant met 250 pk volgen –, en durft het aan om de diesel te bannen en enkel voor plug-inhybride benzinemotoren te kiezen. Daar komt nog eens bij dat de topversie met 360 pk standaard met vierwielaandrijving uitgerust is. Hij wordt gebouwd in China, wat logisch is omdat dit zijn grootste afzetmarkt is. De vraag is of hij zijn rivalen uit Duitsland stokken in de wielen kan steken.
Een paar kenmerken
Afmetingen:
Lengte: 4,93 meter
Breedte: 1,85 meter
Hoogte: 1,46 meter
Wielbasis 2,90 meter
Koffervolume: 510 liter
Motorversies:
225 pk: 1.6 PureTech met 180 pk + elektromotor van 110 pk (80 kW)
360 pk: 1.6 PureTech met 200 pk + 2 elektromotoren van 110 en 113 pk
Prijs:
Basisprijs in België inclusief btw: 53.990 euro
CO2:
33 tot 35 g/km volgens WLTP-norm