Gepubliceerd op 14 January 2021 om 16h20
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De Toyota Mirai langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

Met de markant vormgegeven Mirai toont Toyota zijn visie op de mobiliteit van morgen. Deze brandstofcelauto stoot enkel maar waterdamp uit – of toch lokaal.

|
| © |

Langs buiten (rijverslag)

Met de markant vormgegeven Mirai toont Toyota zijn visie op de mobiliteit van morgen. Deze brandstofcelauto stoot enkel maar waterdamp uit – of toch lokaal.

Het concept van de waterstofauto – of, preciezer, de brandstofcelauto, waarin een elektromotor gevoed wordt met energie onttrokken aan waterstof – is niet nieuw. Meer nog, de voorbije vijftien jaar werden er meer testritten georganiseerd voor de vakpers met conceptcars van zogenoemde FCEV’s (voor fuel cell electric vehicle) dan met zuiver elektrische auto’s. Toyota startte zelfs in 1992 al met zijn waterstofprogramma, vijf jaar voordat de eerste generatie van de Prius op de markt kwam, en intussen heeft het merk niet minder dan elf brandstofcelconceptcars de revue laten passeren alvorens de Mirai ter wereld te brengen.

Wat wél nieuw is, is het feit dat een handvol constructeurs, zoals Honda, Hyundai en Toyota, er vandaag in slagen om de productiekosten van de organen nodig voor de waterstofmobiliteit voldoende te drukken zodat serieproductie mogelijk wordt. Om u een idee te geven: het aandrijfsysteem van de Mirai kost amper 5 procent van dat van de Toyota Highlander FCV Concept uit 2008, oftewel zo’n 40.000 euro in plaats van… 800.000 euro. Op acht jaar tijd is de prijs dus met factor twintig gedaald.

 

In samenwerking met ALD Automotive en Eurofleet Consult

Een offerte van ALD Automotive? Klik hier.

Meer info over Eurofleet Consult ? Klik hier.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

  • Bestuurdersprofiel: Werknemer
  • Btw tarief: 21%
  • Niet verrekenbare btw: 65%
  • Tarief vennootschapsbelasting: 25%
  • Tarief personenbelasting: 53%
  • CO2 bijdrage: Ja
  • Voordeel alle aard: Ja
  • Datum inschrijving: 05/01/2021
  • Looptijd contract: 48 maanden
  • km/jaar: 25 000 km
  • Aanschafmethode: Operationele leasing
  • Regio van inschrijving: Brussel
  • Rijstijl: eco
  • Brandstofkaart: Ja

 

De TCO-berekening was mogelijk dankzij maandelijkse huurprijzen berekend door ALD Automotive en de Car Cost Advisor-tool ontwikkeld door Eurofleet Consult.

Car Cost Advisor: een webapplicatie die, rekening houdend met de autofiscaliteit, u zal toelaten om in een paar klikken, objectief en volgens uw behoeften, de juiste aandrijflijn te kiezen met opgave van de totale gebruikskosten (TCO).

*Over de Belasting op Inverkeerstelling en de Jaarlijkse verkeersbelasting: inschrijving als leasewagen = Brusselse regels, dus enkel op basis van het vermogen in kilowatt en het fiscale vermogen. Omdat deze modellen nagenoeg altijd krachtiger zijn dan hun evenknie met een verbrandingsmotor zijn ze op dit specifieke vlak van de fiscaliteit in het nadeel. Voor Vlaamse klanten is het aangeraden om in te schrijven in Vlaanderen, want de regels zijn daar veel interessanter voor dit type voertuigen.

 

Opties en accessoires:

  • /

 

*Bijschrift

  1. 21% btw Incl.
  2. Basis offerte ALD – 65% niet verrek. btw incl. Vraag een offerte aan ALD Automotive
  3. BIV en JVB zijn al inbegrepen in het voertuigbudget
  4. Het bedrag aan rente dat voor 100% aftrekbaar is, wordt geschat op 10% van de leaseprijs van het voertuig
  5. Belastingtarief verworpen uitgaven = 40%

 

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels