Langs buiten (rijverslag)
De tweede generatie van de Duster kwam bij ons in 2018 op de markt. Binnenin maakt het dashboard weliswaar nog altijd een sombere en plastiekerige indruk, maar de assemblagekwaliteit is goed, en de uitrusting is niet meer zo rudimentair als vroeger. Achterin biedt de Duster veel ruimte gezien zijn compacte buitenafmetingen. Dankzij extra geluiddempend materiaal en dikkere ruiten ligt het geluidsniveau in de auto merkelijk lager dan bij de eerste generatie. Goede punten zijn er ook voor het ophangingscomfort, dat alle hobbels boterzacht verteert. En dankzij een bodemvrijheid van 21 centimeter kan de Duster zich nog altijd naast de gebaande paden wagen. Inzake veiligheidsuitrusting is er wel een dodehoekcontrole, maar van een automatische noodremhulp is daarentegen nog altijd geen sprake.
Onder de motorkap liggen alleen maar moderne turbomotoren. Als instapversie op benzine doet de 1.0 TCe 90 dienst, een driecilinder die een mooi soepel karakter vertoont. Van die motor bestaat ook een lpg-versie, de ECO-G (101 pk). Daarboven vinden we twee vermogensvarianten (131 en 149 pk) van de 1.3-viercilinder die we ook kennen van bij… Mercedes. Aan dieselzijde is er de 1.5 Blue dCi, met 95 of 116 pk. Ook 4×4-versies zijn beschikbaar, maar in alle gevallen moet je nog zelf schakelen.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.