Langs buiten (rijverslag)
Sinds begin 2020 is de Ford Puma terug van weg geweest, ditmaal als kleine SUV. Het plaatsaanbod is behoorlijk, zonder meer, maar de koffer is best ruim: 456 liter (of een dikke 50 liter minder in de mildhybride versies). De Ford heeft ook nog een joker achter de hand, in de vorm van de Megabox: een kunststof bergvak onder de laadvloer waarin je voorwerpen tot 1,15 meter hoog rechtop kunt zetten (een kamerplant of een golftas bijvoorbeeld). Dankzij de afvoerplug kun je de bak na gebruik makkelijk uitwassen. In het interieur laat de kwaliteitsindruk van de gebruikte kunststoffen wat te wensen over, maar de standaarduitrusting is vanaf het basisniveau verzorgd.
Technisch is deze Puma gebaseerd op de Fiesta, en dat voel je aan zijn weggedrag: de Puma is de meest dynamische kleine SUV op de markt, dankzij een snedige voortrein en een speels evenwicht. Helaas gaat dat een beetje ten koste van het ophangingscomfort, dat aan de stugge kant is. Het motorpalet bestaat uit een 1.5-diesel van 120 pk en uit drie varianten van de kleine 1.0 EcoBoost op benzine: met 95, 125 en 155 pk. De krachtigste twee zijn in combinatie met de manuele zesbak voorzien van microhybridetechnologie (mHEV). Een unicum in dit segment is de sportieve ST-versie, met een 1.5-turbo van 200 pk.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiche te bekomen.