Langs buiten (rijverslag)
De derde generatie van de Ceed kwam in 2018 op de markt en is enkel nog leverbaar als vijfdeurs. Binnenin werd werk gemaakt van een betere look, met een zwevend scherm voor de multimedia-interface en een homogenere, verzorgde dashboardaankleding – die alleen misschien iets te somber oogt. De stoelen geven een goede steun en zitten aangenaam. Ook achterin is er behoorlijk wat ruimte, zonder dat de Ceed op dat vlak records breekt. De koffer heeft een volume van 395 liter. Onderweg blijkt het compromis tussen comfort en wegligging uitstekend. Ook het fel verbeterde stuurgevoel draagt zijn steentje bij tot het rijplezier. Heel wat rijhulpsystemen zijn verkrijgbaar. Een deel daarvan is standaard, een ander (en groter) deel komt erbij in duurdere uitrustingsversies of is als pakket bij te bestellen. Sommige systemen zijn wel nogal overijverig.
Het gamma telt om te beginnen vier benzines: 1.0-driecilinder van 100 pk of 120 pk, 1.4-viercilinder van 140 pk en de 204 pk sterke 1.6 T-GDi uit de GT aandrijft. Die laatste zet stevige prestaties neer, maar heeft niet het heetgebakerde temperament van een raszuivere sportieveling. Wat diesels aangaat, is de 1.6 CRDi in twee vermogensversies leverbaar: met 115 pk (en mildhybride ondersteuning op een circuit van 48 volt) en met 136 pk
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.