Langs buiten (rijverslag)
Technisch gezien deelt de huidige XC60 (uit 2017) zijn technische basis met de XC90. Het modern en strak ogende interieur is erg aangenaam om in te vertoeven, temeer omdat deze SUV naar goede Volvo-gewoonte gezegend is met uitstekende stoelen. Centraal op het dashboard doet een groot verticaal scherm dienst als multimedia-interface, maar de logica achter de menuopbouw daarvan is niet altijd meteen duidelijk. Voor de rest biedt de XC60 behoorlijk plaats aan vijf inzittenden – geen zeven, dat blijft het voorrecht van de XC90. Een laadvolume van 505 liter onder het bagagescherm is niet meer dan matig.
Ondanks een stuur dat feedback mist, vertoont deze SUV een neutraal en aangenaam weggedrag, zeker in de vierwielaangedreven varianten. Het motorpalet bestaat uit variaties op dezelfde tweeliter-viercilinder, aan benzinezijde 197, 250 en 300 pk sterk en als diesel goed voor 197 en 235 pk. Allemaal zijn ze uitgerust met midlhybride technologie. Daarnaast zijn er nog de plug-inhybrides: de T6 van 340 pk en T8 van 392 pk (of zelfs 405 pk als de Polestar Engineering-afdeling zich ermee mag moeien). De batterij van 11,6 kWh van deze varianten maakt een (realistisch) elektrisch rijbereik van 40 kilometer mogelijk. Maar wees gewaarschuwd: volgens de WLTP-cyclus ligt hun CO2-uitstoot boven 50 g/km en beschouwt de fiscus ze als ‘nephybrides’.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.