Langs buiten (rijverslag)
De Mercedes CLA is altijd al de sexy A-Klasse geweest, en dat geldt des te meer voor de tweede generatie van dit model, die in 2019 werd gelanceerd. Binnenin is het aangenaam toeven: voorin is de CLA net zo geconnecteerd als de gewone A-Klasse, en achterin hoef je helemaal geen slangenmens te zijn om te kunnen plaatsnemen. De CLA kan rekenen op een behoorlijk dynamische voortrein. En ook bij een stevige rijstijl gedraagt hij zich zeer evenwichtig: stabiel bij hoge snelheden, maar ook met een levendige achterkant zodra hij wat meer uitgedaagd wordt. Het wegcontact is relatief droog, maar grote schokken worden goed gedempt, zelfs met het optionele AMG-sportonderstel. En de geluiddemping is ronduit indrukwekkend.
Dat Mercedes zich steeds meer op autonoom rijden richt, merk je aan de vele rijhulpsystemen. Helaas missen die in de praktijk onderscheidingsvermogen, waardoor ze soms ongepast ingrijpen. Naast de twee diesels (150 en 190 pk) telt het gamma vooral benzines, met vermogens van 136 tot 421 pk. Voor ondernemingen en zelfstandigen is er ook een fiscaal voordelige plug-inhybride: de 250 e, die in totaal 218 pk en 450 Nm sterk is en dankzij zijn vrij grote batterij (15,6 kWh) officieel tot 60 kilometer puur elektrisch kan rijden.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.