Langs buiten (rijverslag)
De tweede generatie van de GLA kwam begin 2020 op de markt en mat zich wat meer échte SUV-proporties aan. Ten opzichte van een A-Klasse staan de stoelen hier 14 centimeter hoger van de grond, zodat je als bestuurder voortaan meer boven het verkeer uittorent. Het piekfijn afgewerkte dashboard is dat van de A-Klasse, met zijn twee brede multifunctionele schermen: één achter het stuur en een tweede in het verlengde rechts ervan. Achterin heeft de GLA aan beenruimte geen gebrek, maar de rug van de achterbank staat niet schuin genoeg. De middelste plaats is bovendien puur symbolisch. De rugleuning van de achterbank laat zich in drie ongelijke delen neerklappen en Mercedes biedt ook een verschuifbare bank aan.
Alle motoren zijn gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, met zeven of acht verhoudingen. Bij de benzines spreken we over vermogens van 136 tot 388 pk, aan dieselzijde ontwikkelt de tweeliter 150 of 190 pk. Weinig verrassend is ook de GLA leverbaar als plug-inhybride 250 e, goed voor in totaal 218 kilometer en een elektrisch rijbereik (volgens de WLTP-normen) tot 61 kilometer. Zelfs met grote velgen blijft deze versie fiscaal 100 procent aftrekbaar voor zelfstandigen en ondernemingen. Alle GLA’s koppelen een efficiënt en gezond weggedrag aan een degelijk comfort, hoewel de filtering af en toe wat beter zou kunnen.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.