Langs buiten (rijverslag)
Eind 2019 bekeerde ook Skoda zich tot de kleine SUV, met de Kamiq. Naar goede gewoonte binnen de Volkswagen-groep pakt die uit met een degelijke rijhouding voor iedereen, dankzij ruime verstelmogelijkheden voor stuur en stoelen. Jammer is wel dat het dashboard behoorlijk wat harde en goedkoop aandoende kunststoffen gebruikt, voornamelijk voor de minder zichtbare delen. Goede punten zijn er voor de optionele digitale instrumenten, waarbij de klassieke wijzerplaten vervangen worden door een scherm waarop je ook de navigatiekaart groot kunt laten weergeven. Ergonomisch is alles weldoordacht en de binnenruimte is gigantisch voor dit segment, zowel voorin als achterin. Ook de koffer heeft een aantrekkelijk volume (400 liter), maar de moduleerbaarheid is hoogst klassiek.
Rijden doet de Kamiq best aangenaam: zijn weggedrag is efficiënt en geruststellend. Anderzijds is de ophanging vrij hard. Skoda biedt als optie ook een adaptieve ophanging aan. In de neus liggen moderne en vertrouwde motoren uit de Volkswagen-stal, allemaal met drukvoeding. Het aanbod telt drie benzines (1.0 TSI van 95 en 110 pk en 1.5 TSI van 150 pk) én een CNG-versie: de 1.0 TGI van 90 pk, met een kleine benzinetank als noodoplossing. Diesels zijn er niet meer.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.