Langs buiten (rijverslag)
De Arteon, die in 2017 de Passat CC kwam opvolgen en voor 2021 een facelift kreeg, is meer dan zomaar een vijfdeursversie van de Passat. De Arteon staat namelijk op de Skoda Superb-variant van het MQB-platform, met als gevolg dat de beenruimte achterin zelfs voor deze categorie royaal te noemen is. Ook de koffer heeft een vorstelijke inhoud (563 liter) en is door de vijfde deur ook nog eens gemakkelijk toegankelijk. Voorin maakt de Arteon voortaan duidelijker het verschil met de Passat, door te kiezen voor twee grote aanraakinterfaces op de middenconsole. Het Active Info Display maakt de digitale beleving compleet.
Groot nieuws is dat de Arteon binnenkort de plug-inhybride aandrijflijn van de Passat GTE en de Superb iV erft. Eveneens aangekondigd is de rappe R-variant, met een tot 320 pk opgevoerde 2.0 TSI en vierwielaandrijving. In afwachting van die twee motorversies debuteert de gefacelifte Arteon met de bekende 1.5 TSI van 150 pk en 2.0 TSI van 190 pk en twee varianten van de 2.0 TDI: met 150 en met 200 pk. Het rijgedrag van de Arteon is efficiënt, maar bovenal geruststellend. De optionele adaptieve schokdemping vormt een onbetwiste meerwaarde voor het comfort. Het indrukwekkende arsenaal aan rijhulpsystemen werd bij de facelift nog opgewaardeerd, met een semiautonome assistent die nu werkzaam is tot 210 km/u.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.