Langs buiten (rijverslag)
De tweede generatie van de Q2 kwam eind 2018 op de markt en onderscheidt zich door zijn behoorlijk gespierde voorkomen – een look die nog versterkt wordt in de coupévariant, die als Sportback door het leven gaat. Ondanks zijn aflopende daklijn is die laatste koetswerkversie overigens net zo handig: met de achterbank rechtop hebben beide modellen een even grote koffer. Ook qua binnenruimte op de achterbank houden de twee gelijke tred. Uiteraard biedt de Sportback een tikkeltje minder hoofdruimte, maar ook hij is altijd voorzien van een over 13 centimeter verschuifbare achterbank met verstelbare rug. Voorin kijken de inzittenden uit op een modern dashboard, met eventueel de befaamde Virtual Cockpit, waarop je ook Google Earth-kaarten in het groot kunt laten weergeven.
Onder de motorkap biedt Audi vier benzinemotoren aan, allemaal met drukvoeding, en vermogens tussen 150 en maar liefst 400 pk (in de imposante RS Q3). Bij de diesels vinden we de tweeliter van het huis, met 150 of 190 pk. Zoals het een Audi betaamt, rijdt de Q3 bovenal makkelijk, veilig en gezond in alle omstandigheden. Efficiënt is het weggedrag wel, maar veel sensatie beleef je aan het stuur niet. Het comfort is typisch Duits. De gestuurde schokdemping die Audi als optie aanbiedt, lijkt de meerprijs niet waard.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.