Langs buiten (rijverslag)
Het oog wil ook wat, en dat heeft de in 2019 gelanceerde DS 3 Crossback goed begrepen – kijk maar naar de verzonken deurklinken, die automatisch uitklappen wanneer je de auto nadert; of naar het fraaie dashboard. De achterste passagiers hebben minder reden tot feesten: de instap naar de achterbank verloopt door de smalle deuren niet optimaal. Bovendien maakt het interieur achterin een wat benepen indruk, en een glazen dak om wat meer licht te brengen boven de hoofden van de inzittenden is niet beschikbaar. Hoewel deze kleine DS geen recht heeft op een gestuurde schokdemping, vertoont hij niettemin een hoogstaand ophangingscomfort. En tijdens lange ritten valt de goede geluiddemping op, ook op de snelweg. Het weggedrag is efficiënt en gezond, maar voor de meer bij het rijden betrokken bestuurder biedt het stuur helaas veel te weinig feedback.
De motoren in de neus zijn allemaal bekend, met aan benzinezijde de aangename 1.2-turbodriecilinder, beschikbaar met 100, 130 en zelfs 155 pk. De twee krachtigste uitvoeringen zijn standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat, die uitzonderlijk zacht is. Verstokte dieselliefhebbers kunnen terecht bij de 1.5 BlueHDi. Die bestaat met 100 pk en manuele versnellingsbak of met 130 pk en achttrapsautomaat. Daarnaast is ook een volledig elektrische versie beschikbaar, de E-Tense.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.