Langs buiten (rijverslag)
De in 2020 gelanceerde MX-30 is Mazda’s eerste volledig elektrische auto. Deze cross-over zet zijn bijzondere statuut in het merkgamma kracht bij door middel van een apart voorkomen. Daarbij horen zelfs heuse suicide doors, die toegang moeten verlenen tot een achterbank met best wat plaats voor twee volwassenen. Voor een auto van 4,40 meter lang is een koffervolume van 366 liter daarentegen niet bijster indrukwekkend. Binnenin oogt het dashboard enerzijds vertrouwd, terwijl Mazda anderzijds de ecologische roeping van zijn EV volop in de kijker zet door terug te grijpen naar recyclagematerialen (onder meer kurk), die het geheel de nodige uitstraling geven.
Met zijn bescheiden batterij van 35 kWh is duidelijk dat de MX-30 niet op veelrijders mikt. In optimale omstandigheden kun je een rijbereik van 200 kilometer halen; in wintertijd kan dat terugvallen tot een goeie helft daarvan. Anticiperen wordt dus de boodschap, temeer omdat deze Mazda een vrij trage lader is. De interne omvormer heeft maar een capaciteit van 6,6 kW en bedankt voor driefasenladen, terwijl de batterij ook aan een DC-snellader maximaal 50 kW verteert. Een voordeel van die kleine batterij is wel dat het gewicht acceptabel blijft, wat het weggedrag ten goede komt. De MX-benaming is dan ook niet helemaal gestolen, ondanks al bij al bescheiden prestaties.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.