Langs buiten (rijverslag)
De tweede generatie van de Qashqai kwam begin 2014 op de markt en onderging in 2017 een facelift, maar mag weldra op pensioen. Deze cross-over mengt het onderstel van een berline met de verhoogde rijhouding van een SUV en staat op het modulaire CMF-platform dat wijdverspreid is binnen de groep Renault-Nissan. Het interieur maakt een keurig afgewerkte indruk en de uitrustingsmogelijkheden zijn bijzonder uitgebreid, met naast een hele rist rijhulpsystemen ook allerlei onlinediensten via apps die je moet downloaden. Wel moet de Qashqai het nog stellen zonder een tabletachtige interface. Achterin is het plaatsaanbod matig en ook de koffer breekt geen records.
De Qashqai vertoont in alle omstandigheden een nauwkeurig en veilig weggedrag en kan rekenen op een efficiënte en communicatieve voortrein. Stuur en versnellingsbak laten zich aangenaam precies bedienen, maar bij gebrek aan voldoende regelbereik voor de stuurkolom zal niet iedereen een even goede rijhouding kunnen vinden. Een oud zeer bij Japanse auto’s is de gebrekkige demping van rolgeluiden, zeker op de snelweg. Het gamma is intussen gereduceerd tot twee motoren, allebei varianten van de 1.3-benzine die we ook terugvinden in tal van Renault- en Mercedes-modellen. Hier bestaat hij met 140 pk (handgeschakeld) en 160 pk (met gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling).
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.