Gepubliceerd op 29 January 2021 om 13h33
Door Eduard Coddé

Webinar VMS 2021 – 28/01/2021: 100% elektrische auto’s : Niet noodzakelijk de universele oplossing

Het derde webinar op rij van link2fleet over de 100% elektrische auto was opnieuw een groot succes. Meer dan 450 mensen, van wie 71% wagenparkbeheerders, logden in op onze digitale informatiesessie.

In 2020 haalden hybride-auto’s een aandeel van 10,9% in de Belgische inschrijvingsstatistiek; 100% elektrische auto’s zagen hun aandeel stijgen tot 3,5%. In de bedrijfswereld is de elektrificatie nog uitdrukkelijker met 15,3% aandeel voor hybridewagens en 5,3% aandeel voor zuiver elektrische auto’s. Dat maakt dat één op de vijf (20,5%) geregistreerde nieuwe bedrijfswagens in 2020 geëlektrificeerd was.

 

Bert Troubleyn, journalist en geboeid door technologische innovatie, gaf vooraf enkele weetjes mee over 100% elektrische auto’s (EV’s).

  • De onderhoudskosten liggen lager dan bij auto’s met verbrandingsmotor omdat er nauwelijks slijtage-onderdelen zijn, geen olie en filters moeten vervangen worden.
  • Sommige merken eisen wel een jaarlijkse onderhouds-/controlebeurt om de garantievoorwaarden niet te ondermijnen.
  • De levensduur van de batterijen is vergelijkbaar met deze van de auto.
  • De meeste merken geven tot 8 jaar garantie en/of een groot aantal kilometers.
  • De restwaarde van EV’s zal positief evolueren omwille van de fiscaliteit die steeds meer CO2-gerelateerd zal zijn.
  • Het door constructeurs gespecificeerde rijbereik is haalbaar voor wie zich aan de geldende snelheidslimieten houdt.
  • Lage omgevingstemperaturen laten het rijbereik afnemen met -15 à -20% tot -25 à -30% bij temperaturen rond het vriespunt.

 

Het prijskaartje van elektrische auto’s

Ward Martens en Daniel Debrouwer, managing partners Eurofleet Consult, namen de prijsverschillen tussen elektrische auto’s en hun equivalent met verbrandingsmotor onder de loep.

 

Merk & model Catalogusprijs –  Verbrandingsmotor (€) Catalogusprijs

– EV (€)

Verschil

(€)

Leaseprijs*

(mnd)

Verschil

(€)

Renault Zoë Life   21.900 +9.905 398 +100
Renault Clio Corporate 11.995     298  
Kia eNiro More 64kWh   38.091 +12.356 560 +123
Kia Niro 1.6 GDi 25.735     437  
Volvo XC40 78kWh   51.983 +18.233 740 +143
 Volvo XC40 2.0 D3 33.750     597  
BMW iX3 74kWh   56.612 +19.298 808 +70
BMW X3 2.0 sDrive

18 MHEV

37.314     738  
Mercedes-Benz

EQC 400 – 80kWh

Business Solution

  61.900 +20.000 1022 +256
Mercedes-Benz

GLC 200 d

Business Solution

41.900     766  

 

* EV’s op basis van 60 maanden en 75.000km / modellen met verbrandingsmotor op basis van 60 maanden en 100.000km

 

Reële kostprijs

  • De leaseprijs staat voor ongeveer de helft van de gebruikskost.
  • Energieverbruik
  • Hier kunnen de kosten voor een EV erg variëren naargelang de beschikbare laadmogelijkheden op het werk en thuis
  • (snel)laden onderweg is duur en de tarieven zijn weinig transparant
  • Belastingen 1 = cash out
  • BIV – minimaal voor EV tot 0 in Vlaanderen
  • Rijtaks – minimaal voor EV tot 0 in Vlaanderen
  • CO2-bijdrage – 27,54€/mnd voor EV
  • Belastingen 2 = verworpen uitgaven. Hier doen EV’s hun voordeel.

Deze vier posten samen vormen de TCO2.

Voor de werkgever is de meerkost van een EV niet of slechts bij benadering uit te vlakken door het gebruik ervan.

Met uitzondering van de kleinste wagens met benzinemotor, doet de gebruiker voordeel met een EV omwille van het gunstiger VAA, in het bijzonder bij middelgrote tot grote modellen.

 

Opletten voor…

Kiezen voor EV’s vereist een mentaliteitswijziging bij de gebruikers.

De prijs voor elektrische energie kan erg variëren:

  • Gemiddeld 23 cent/kW
  • Lager indien zelf opgewekte energie via zonnepanelen
  • Tot 70 à 80 cent/kW aan publieke DC snelladers.

 

De rijstijl en het type traject hebben een grote invloed op het elektrisch verbruik en bijgevolg op de autonomie.

 

Laden onderweg is te vermijden.

 

Vergelijking 

Een exacte vergelijking tussen elektrische auto’s en deze met traditionele verbrandingsmotor is lastig omdat er heel wat wijzigingen mogelijk zijn in de (nabije) toekomst, zoals een ruimer aanbod (merken en modellen) of ook nog wijzigingen in de (fiscale) wetgeving.

De TCO2 is een waardevolle leidraad bij het elektrificeren van het wagenpark, maar nooit 100% sluitend.

 

 

Laadinfrastructuur en laadkosten

Kris Pensaert en Luc Soubry van Mobility Plus, gaven inzichten over de invloed en het gebruik van de beschikbare laadinfrastructuur.

AC laden (wisselstroom) = traag laden > de omvormer zit in de auto

DC laden (gelijkstroom) = snel tot zeer snel laden > de omvormer zit in de laadpaal.

 

  Std. stopcontact thuis – AC Laadstation

Mode3

AC

Snellader

Mode 4

DC

Ultrasnel-lader

Mode 4

DC

Laadcapaciteit 2,4kW 7,4 – 22kW 24 – 50kW

175kW

350kW
Geladen autonomie / uur 5 tot 15 km 20 tot

100 km

200 tot 500km +1000km
Kostprijs kWh

 

 

0,25€ 0,25€ > thuis

0,05 – 0,25 > bedrijven

0,3 – 0,45 > publiek

///

0,05 – 0,25 > bedrijven

0,4 – 0,7 > publiek

///

0,05 – 0,25 > bedrijven

0,7 – 0,99 > publiek

Kostprijs slim laadstation   1000 tot  3000€ 10.000 tot 75.000€ > 75.000€
Geschikt voor PHEV EV en PHEV EV EV (vb. Audi e-tron GT, Porsche Taycan…

 

 

Gebruikersprofiel bepaalt energiekost

De plaats waar geladen wordt maakt een groot verschil uit voor de totale energiekost.

Vergelijking aan de hand van een BMW iX3 met 70kWh batterijcapaciteit en een gemiddeld verbruik van 21,5kWH/100km. Jaarlijks worden 25.000 km gereden.

 

  Thuis

AC – monofase

Werk Publiek  laden

AC

Snelladen DC Totaal
Scenario 1          
  0% 50% 25% 25% 100%
Tarief kWh 0,25 0,12 040 0,75  
Jaarkost 0 322,50 537,50 1007,81 1867,81€
Maandkost 0 26,88 44,79 83,98 155,65€
           
Scenario 2          
  75% 20% 0% 5%  
Tarief kWh 0,25 0,12 040 0,75  
Jaarkost         1338,38€
           
Scenario 3          
  20% 75% 0% 5%  
Tarief kWH 0,25 0,12 040 0,75  
Jaarkost         954,06€

 

De menselijke factor is belangrijk! De car policy speelt een grote rol voor het doorvoeren van een gedragsverandering en het bekomen van de gewenste optimale laadstrategie.

 

Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels