Gepubliceerd op 23 March 2021 om 12h37
Door Damien Malvetti

Minister Lydia Peeters en VSV starten campagne rond veilig fietsen

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters en de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) starten vandaag met een campagne rond veilig fietsen. Verspreid over heel Vlaanderen zullen campagneborden opduiken die fietsers en automobilisten oproepen om meer aandacht te hebben voor elkaar en zo te zorgen voor veiliger verkeer. Voor het initiatief werkt de VSV samen met 188 Vlaamse steden en gemeenten die de campagne ondersteunen. “We hebben het afgelopen jaar massaal de fiets (her)ontdekt. Deze positieve fietstendens wil ik vasthouden en verder stimuleren om zo bij iedereen een fietsreflex te creëren. Mensen zullen nog meer fietsen als dit veilig kan. Daarom trek ik nooit geziene budgetten uit voor de versnelde realisatie van concrete projecten voor meer en betere fietspaden. Maar ook menselijk gedrag speelt een belangrijke rol bij fietsongevallen. Daar willen we fietsers en automobilisten met deze positieve hoffelijkheidscampagne bewust van maken”, aldus Lydia Peeters.

||
|| © ||

Meer dan 5000 campagneborden staan op zorgvuldig gekozen locaties verspreid over Vlaanderen. Minister Peeters geeft een woordje duiding bij deze nieuwe fietscampagne: “Deze campagne vraagt met een vriendelijke en positieve “bedankt-knipoog” aandacht voor specifieke situaties die gevaarlijk kunnen zijn voor fietsers. Daarbij kan het gaan over automobilisten die op het fietspad staan, afslaan zonder op de fietsers te letten of te weinig zijdelingse afstand houden bij het voorbijrijden van fietsers, maar evengoed over fietsers die in het donker zonder verlichting rijden, de voorrangsregels niet naleven of hun snelheid niet aanpassen in de buurt van fietsende kinderen of senioren.”

77% van de Vlaamse fietsers verklaart dat ze recent in gevaar kwamen door onveilig gedrag van automobilisten, zo blijkt uit onderzoek van de VSV (1). Omgekeerd geeft 66% van de autobestuurders aan dat ze recent een gevaarlijke situatie met een fietser hebben meegemaakt (zie infografiek). Opvallend: hoe vaker de ene groep een bepaald risicogedrag rapporteert, hoe minder vaak de tegenpartij toegeeft zich onveilig te gedragen. Zo verklaart 45% van de in gevaar gebrachte fietsers dat dat gebeurde door een automobilist die op het fietspad stond, terwijl slechts 4% van de automobilisten toegeeft wel eens op het fietspad te staan. Omgekeerd zegt 44% van de autobestuurders dat ze in het donker werden verrast door een fietser zonder fietsverlichting, terwijl slechts 9% van de fietsers toegeeft wel eens zonder verlichting te rijden.

 

“Fietsers en automobilisten beseffen niet altijd dat ze iets doen wat gevaarlijk is voor de fietser. Met deze campagne roepen we beide groepen op om meer oog te hebben voor elkaar. Door even in de rol van de andere weggebruiker te kruipen, wat extra aandacht te hebben en elkaar te bedanken kan iedereen mee het verschil maken” zegt Werner De Dobbeleer (VSV).

 

Naast de meer dan 5000 campagneborden verspreid over Vlaanderen zijn er ook boodschappen via sociale media en de lokale kanalen van de 188 deelnemende steden en gemeenten. Alle campagnemateriaal is beschikbaar op www.fietsveilig.be.

 

 

(1) Bron: online panelbevraging bij 900 Vlaamse fietsers en automobilisten (16-64 jaar), uitgevoerd door Ipsos in oktober 2019 in opdracht van de VSV.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels