De Nissan Ariya stelt zich voor als de bundeling van de sterke troeven van het merk:
- een benijdenswaardige expertise op het vlak van elektrische auto’s met de Leaf, die al 10 jaar gecommercialiseerd wordt en wereldwijd 500.000 kopers overtuigde;
- trendsetter voor wat het crossover koetswerkdesign betreft met de Qashquai als kaskraker;
- ultrasportief rijplezier in de vorm van de GT-R.
Nissan argumenteert het ontwerp met zowel de stijgende vraag naar elektrische voertuigen (prognose x2 tegen eind 2023), de populariteit van het SUV- en crossoverkoetswerktype, evenals de druk op de autosector om de CO2-uitstoot drastisch te verlagen, lees de dwang tot elektrificeren van de aandrijving. Met Ariya speelt Nissan in op de toenemende belangstelling bij het publiek voor elektrische auto’s en het snel aanzwellende modellenaanbod in de markt.
De Ariya mikt op kopers uit het premium segment en trouwe Nissan-klanten, niet in het minst Leaf-rijders die upgraden. Nissan ziet 32% technisch geïnteresseerde kopers (‘tech freaks’ en ‘early adopters’), 44% families met ecologisch bewustzijn en 24% kopers afkomstig uit het traditionele premium segment. Van liefst 80% van de Ariya-klanten wordt verwacht dat ze zullen overstappen van een concurrerend merk.
Horizontale lijn
Kenmerkend voor het design is het crossover koetswerktype met een lange doorlopende horizontale gordellijn op 2/3e hoogte van het koetswerk. De lijn loopt over de frontpartij door en vormt de onderste begrenzing van de uiterst smalle LED-koplampen. Achteraan wordt de gordellijn een lichtlijn die de achtersteven omarmt.
Ook in het interieur herhaalt zich de horizontale lijn als rondom lopende lichtlijn. Ze verandert van kleur in functie tot de gekozen rijmodus. Het interieur oogt opgeruimd omwille van een beperkt aantal zichtbare bedieningselementen. Deze van de airco zijn tactiel, wat betekent dat ze oplichten wanneer de sierlijst onderaan het dashboard wordt aangeraakt. Opmerkelijk is ook de vlakke vloer voor- en achterin, mede het gevolg van het verplaatsen van de techniek voor verwarming en koeling buiten het interieur. De middenconsole is elektrisch in de lengte verstelbaar. Er zijn twee handschoenvakken.
Interactie met het voertuig gebeurt via de twee 12,3” beeldschermen. Het centrale display is voorbehouden aan het infotainment. De bestuurder kan informatie van het centrale disply naar het hoofdscherm verplaatsen door eenvoudig ‘swipen’. Spraakbesturing is eveneens van de partij.
De Nissan Ariya meet 4,6 m lang, 1,85 m breed en 1,66 m hoog. De moduleerbare kofferruimte met vlakke laadvloer slikt minimaal 465 l.
Elektrische aandrijving op maat
De Nissan Ariya biedt een aantal aandrijvingsvarianten, al staat nog niet vast hoe het aanbod voor België er zal uitzien.
- Helemaal top is de sportief georiënteerde ‘e-4ORCE’ met dubbele elektromotor (voor/achter) en optimale 50:50 gewichtsverhouding. Deze versie met uiterst laag zwaartepunt als gevolg van de platte batterij in de wagenvloer, kan de krachten individueel per wiel doseren en evenaart de prestaties van de Nissan GT-R sportauto. Met 394 pk sprint hij in 5,1 s uit stilstand naar 100 km/u en haalt een top van 200 km/u.
- De enkel op de voorwielen aangedreven versie doet 8 s over de standaardsprint en haalt 160 km/u.
- Nissan voorziet een 63 en 87 kWh batterij, goed voor 360 of 500 km autonomie. Snelladen gebeurt via een CCS-normaansluiting die tot 130 kW kan binnen halen.
De Ariya biedt een rijkelijke veiligheidsuitrusting vanaf het basisniveau, met o.a. dodehoek assistent, rijstrookassistent, en… een digitale achteruitkijkspiegel. Hij is ook klaar voor autonoom rijden level 3, al is het nog wachten op een Europese toelating.
De Nissan Ariya wordt bestelbaar midden dit jaar. De eerste levering van de in Japan gebouwde wagens is voorzien voor het eerste kwartaal 2022.