Gepubliceerd op 3 May 2021 om 07h46
Door Eduard Coddé

Eerste 14 Toyota Yaris startklaar voor Business & Decision

Op dinsdag 27 april stonden ze met 14 keurig in de rij bij Toyota City Zaventem: gloednieuwe Toyota Yaris hybrides in kobaltblauw met wit dak, een frisse verschijning in overeenstemming met de dynamiek van de juniors die bij Business & Decision in dienst treden.

|||||
||||| © |||||

Business & Decision is een internationaal vertakt bedrijf, gespecialiseerd in het adviseren en implementeren van digitale transformatie bij klanten uit zeer uiteenlopende sectoren. De 14 Toyota Yaris waarvan junior medewerkers de sleutels in ontvangst namen, zijn de eerste van 65 stuks. Business & Decision plaatste eind 2020 een bestelling voor in totaal 300 voertuigen op afroep, die kaderen in een grootschalige vergroening van het wagenpark bij Business & Decision.

Tine Vangrunderbeek, Mobility and Fringe Benefit Specialist bij Business & Decision: “De keuze voor de Toyota Yaris hybrid is een eerste belangrijke stap in ons groen transitietraject. De wagens voor onze junior medewerkers maken zowat een derde uit van onze totale vloot. Volledig elektrisch rijden lijkt ons nog te vroeg, al starten we binnenkort wel een proefproject met full EV’s. We hadden Lexus al in ons wagenpark en vertrouwen op hun ruim 20 jaar expertise inzake hybride aandrijftechnologie, zodat Toyota in de kijker kwam. Na een grondige analyse van de markt beslisten we voor de Toyota Yaris hybrid”.

Nog voor de zomermaanden start Business & Decision ook het mobiliteitsplan op als verdere stap naar vergroening van de mobiliteit voor het bedrijf en zijn medewerkers. “We verwachten een positieve impact van het mobiliteitsplan voor wat de vergroening betreft” licht Tine Vangrunderbeek toe. “Minder medewerkers zullen voor een auto kiezen, terwijl vooral de tweede pijler – openbaar vervoer – en ook de derde pijler – cash – heel wat van onze mensen zal aanspreken. De Toyota Yaris hybrid past overigens perfect in de eerste pijler van het mobiliteitsplan voor wie voor zijn functie een auto nodig heeft”.

 

Elektrisch rijden zonder hoofdbrekens over laden

“Veel bedrijven willen werk maken van het vergroenen van hun wagenpark, maar ervaren 100% elektrisch rijden als weinig praktisch omwille van de benodigde laadinfrastructuur” stelt Frederik Van den Bossche, Fleet Business Development Manager bij Toyota Belgium, vast. “Sinds de lancering van de eerste Toyota Prius eind 1997 hebben we een rijke ervaring opgebouwd met full hybride aandrijving. In het voorjaar van 2020 stond de teller van onze wereldwijde verkoop van hybride-auto’s op 15 miljoen, waarvan 2,8 miljoen in Europa. Daardoor werd de CO2-uitstoot wereldwijd verlaagd met meer dan 120 miljoen ton!”.

De Toyota Yaris hybrid maakt gebruik van de vierde generatie hybride-aandrijving. Het brandstofverbruik blijft beperkt tot 3,7 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt slechts 85 g/km, gemeten volgens WLTP.

“Dankzij de hybridetechniek is het perfect mogelijk om 50% van de trajecten elektrisch te rijden, zonder zich zorgen te moete maken over de beschikbaarheid van laadinfrastructuur en compatibiliteit met de laadkaart die men op zak heeft” argumenteert Frederik Van den Bossche. “De keuze voor de Toyota Yaris is echter ook meer dan verantwoord omwille van zijn rijke veiligheidsuitrusting, met o.a. het Pre-Collision System, dat overdag en ’s nachts voetgangers en auto’s detecteert en overdag ook aanrijdingen met fietsers vermijdt. Verder is er standaard verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, lane assist en automatische grootlicht assistent”.

 

Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels