Gepubliceerd op 2 June 2021 om 12h56
Door Damien Malvetti

ALD Automotive verstevigt competitieve positie Jan De Nul op de arbeidsmarkt

Als wereldleider in mobiliteitsoplossingen, hoort out of the box denken er ook bij, want niet elk bedrijf heeft dezelfde visie. ALD Automotive beheert wereldwijd bijna 1,8 miljoen voertuigen voor duizenden bedrijven en ondernemers, maar denkt nog elke dag mee met haar klanten. Een van de nieuwkomers in de ALD-familie is Jan De Nul Group, een uitzonderlijk bedrijf, met een uitzonderlijke vraag.

Uitdaging

 

Meer leasewagens, minder CO2-uitstoot

 

Jan De Nul is een vooruitstrevende werkgever. Het baggerbedrijf met wereldfaam streeft naar het allerbeste en werft alleen ingenieurs aan die bol staan van talent. Niet alle nieuwkomers kunnen meteen aanspraak maken op een bedrijfswagen in hun salarispakket. Om toch goed gewapend de arbeidsmarkt op te gaan, biedt Jan De Nul via een cafetariaplan alsnog de mogelijkheid om nieuwe personeelsleden een leasewagen te laten kiezen door daarvoor een deel van hun salaris te gebruiken. Zo genieten ze mee van de kortingen die Jan De Nul Group als bedrijf krijgt en de gunstige voorwaarden van een leasecontract.

 

Als één van de pioniers in offshore windmolenparken, hanteert Jan De Nul een erg ecologische bedrijfspolitiek. Het streeft naar een zo laag mogelijke CO2-uitstoot, die nu al gemiddeld amper 84 gram per leasewagen bedraagt. Daarom wil Jan De Nul vooral groene wagens aantrekkelijk maken. Alleen zijn de leasebedragen door de duurdere aankoopprijs bij een hybride of elektrische wagen een tikkeltje hoger dan bij conventionele wagens. Het opzet was groene wagens toegankelijker maken voor nieuwe werknemers die niet meteen aanspraak maken op een bedrijfswagen.

 

Oplossing

 

Total Cost of Ownership als sleutel

 

Met een budget van maximum 650 euro per maand alsnog een groene wagen leasen mogelijk maken, dat was bondig wat Jan De Nul van ALD Automotive verwachtte. Dat vergde flexibiliteit, maar de oplossing zat in leasecontracten op basis van Total Cost of Ownership (TCO). Door de prijs van een plug-in of elektrische wagen op basis van de TCO te gaan benaderen, gaat de hogere aankoopprijs van groenere wagens dankzij de lagere verbruikskosten op langere termijn gelijklopen met het prijskaartje van traditionele wagens dat vandaag nog gevoelig lager ligt. Zo wist Jan De Nul het financiële kloofje tussen het leasen van een conventionele wagen of een groene wagen te overbruggen. Op die manier wil Jan De Nul zijn mensen motiveren om een mentaliteitswijziging door te voeren en voor milieuvriendelijkere wagens te opteren.

 

Door ook ALD 2life Lease in het cafetariaplan op te nemen, komt ook een groter en toegankelijker aanbod aan comfortabele tweedehandswagens binnen het budget van de werknemers. Zo blijft Jan De Nul competitief op de arbeidsmarkt. “Jan De Nul is een uniek bedrijf en heeft een vooruitstrevende visie”, zegt Benjamin Daels, Sales & Marketing Director bij ALD Automotive. “Ze stimuleerden ons om met creatieve ideeën op de proppen te komen. We volgden hun gedachtegang en kwamen samen met een pasklare oplossing. Het platform dat we ontwikkelden, biedt de werknemers van Jan De Nul de mogelijkheid om zelf hun wagen samen te stellen of te kiezen op basis van hun budget met in het achterhoofd de TCO en het ecologische aspect dat hoog op de agenda staat in de bedrijfsvisie van Jan De Nul Group.”

 

Evaluatie 

 

Al overtuigd van bij opstart

 

Het project nam een erg veelbelovende start. Van de 350 werknemers die via het cafetariaplan in aanmerking komen voor een leasewagen, bestelden 95 werknemers er al een. 22 werknemers gingen alvast voor een plug-in of elektrische wagen. Omdat het plan zo’n succes kent, komen er in januari 2021 nog eens een 230 werknemers bij. “Ik nam de moeite om zelf te gaan uitrekenen wat nu de goedkoopste formule is”, zegt Ben, werknemer bij Jan De Nul Group. “Via deze oplossing van ALD Automotive kon ik een betere en groenere wagen leasen met een kleiner budget.”

 

De oplossing die ALD Automotive aanreikte, werd niet alleen bij de werknemers positief onthaald. Ook vanuit de bedrijfsleiding is men overtuigd dat de samenwerking zijn vruchten al afwerpt. “ALD ging vanaf de start mee met ons verhaal en zocht erg vlot en constructief met ons mee naar een oplossing op maat van ons bedrijf. De vaste contactpersoon was altijd bereikbaar en dat vormde een heel groot pluspunt voor ons. Bij Jan De Nul Group houden we van geautomatiseerde processen en dat was ook voor ons cafetariaplan erg belangrijk. De applicatie die ALD voor ons creëerde, voldoet aan al onze eisen en sluit naadloos aan bij de applicatie die we zelf hebben ontwikkeld voor het beheer van ons volledige wagenpark”, zegt Christof De Waele, Verantwoordelijke Wagenpark en Outillage bij Jan De Nul Group.

 

Aan de slag met het cafetariaplan

Net zoals Jan De Nul Group integreren meer en meer bedrijven mobiliteit in hun cafetariaplan om werknemers te belonen en om nieuw talent aan te trekken. Om werkgevers kennis te laten maken met de mogelijkheden van cafetariaplannen, organiseert ALD Automotive op dinsdag 15 juni om 13.00 een Masterclass webinar, waar sprekers in het veld u door de laatste trendshelpen en deelnemers op weg zetten om in één uur een sterk cafetariaplan op te zetten. U kunt zich via deze link inschrijven.

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Langetermijnverhuur

Gelijkaardige artikels