Digitale leasemaatschappij
Vandaag lanceert LIZY een eigen digitale leasemaatschappij. Door zelf wagens aan te kopen en deze volledig digitaal aan te bieden via een all-in leasing formule wil LIZY nog meer klanten verleiden met betere dienstverlening en lagere kosten.
“We zagen hoe digitale banken het bankenlandschap hertekenden en wisten: dit kan in onze sector ook. Dus hielden we een traditionele leasemaatschappij voor het licht en keken we welke interne en externe processen we konden digitaliseren,” vertelt Vincent Castus, mede-oprichter en CTO bij LIZY. “Zo bouwden we een product dat 100% digitaal werkt, waardoor we veel efficiënter en sneller werken dan traditionele spelers.”
“We zijn er de afgelopen 2 jaar in geslaagd een traditioneel traag en pijnlijk proces om te zetten in een leuke ervaring. Bedrijven zijn vandaag niet op zoek naar een nieuwe leasemaatschappij maar naar een nieuwe manier van leasen. Dit deden we reeds door het aanbieden van tweedehands wagens in een leasing formule, maar met onze eigen leasemaatschappij kunnen we nog een stap verder gaan,” aldus Sam Heymans, oprichter en CEO van LIZY. Bovendien wordt het aanbod merken stevig uitgebreid met modellen van BMW, Mini, Volvo en Mercedes-Benz.
Sinds de oprichting in 2019 sloot LIZY al meer dan 1000 contracten af in België. Met een eigen leasemaatschappij wil LIZY ook buiten de eigen landsgrenzen uitbreiden. “Ken je de digitale bank Revolut? Wel, wij willen de Revolut van de leasing worden. De extra investering van D’Ieteren is dan ook welgekomen om extra mensen aan te nemen om binnen 5 à 10 jaar de grootste digitale leasemaatschappij van Europa te worden.”
Snelle groei
De corona crisis bracht nochtans geen goed nieuws voor vele leasemaatschappijen. “Door de crisis namen veel bedrijven hun leasecontracten onder de loep en kwamen uit bij tweedehands leasing om zo te besparen. Zo konden we in een moeilijk corona jaar onze verkoop verdubbelen tegenover het jaar voordien.” De wagen volledig opgeven zit er voorlopig niet in. “We zien dat voor veel van onze klanten een bedrijfswagen nog steeds onmisbaar is om hun activiteit uit te oefenen,” aldus Sam Heymans. “Wel worden klanten steeds prijs- en milieubewuster. Wij spelen in op beide trends door meer hybride en elektrische wagens aan te bieden aan lagere prijzen. Dankzij tweedehands leasing worden kwaliteitsvolle én milieuvriendelijke wagens betaalbaar en zijn ze bovendien direct leverbaar.”
Boilerplate
Het digitale leasing platform LIZY werd in 2019 opgericht door jonge ondernemers Sam Heymans en Vincent Castus. Dit gebeurde met de steun van D’Ieteren en diens filiaal Lab-Box, de incubator voor innovatieve mobiliteitsoplossingen van de autogroep.
LIZY richt zijn aanbod van recente tweedehands- en stockwagens in de eerste plaats op kmo’s, zelfstandigen en freelancers. De beschikbare merken zijn die van D’Ieteren – Volkswagen, Audi, Skoda, Seat – aangevuld met BMW, Mini, Mercedes-Benz en Volvo. Leasen kan vanaf 12 maanden en werkgevers besparen gemiddeld €100 per maand per wagen tegenover een nieuwe wagen.