Gepubliceerd op 26 June 2021 om 07h34
Door Tony De Mesel

TEST: Jaguar I-Pace laadt nu sneller

In 2018 verbaasde Jaguar vriend en vijand door onder de vorm van de I-Pace zo snel een elektrische auto op de markt te brengen. Deze Jaguar pakte uit met een voor het merk nieuwe designtaal en werd met verschillende awards overladen. Niets kon beletten dat de I-Pace zich heel traag liet opladen en dat was meteen zijn grootste handicap. Belangrijk: met het nieuwe modeljaar komt daar verandering in.

|||
||| © ||June 15

Laten we maar meteen het belangrijkste nieuws voorop plaatsen. De vroegere ingebouwde (on board) AC-lader (wisselstroom) was slechts mono fase (32A) en kon slechts 7,4 kW aan. Het laden aan een AC-laadpunt ging dan ook tergend traag. Die lader werd nu gedumpt en vervangen door een bekwame drie fase (16 A) AC-lader die 11 kW aankan. Wordt de I-Pace aangesloten op een wallbox van 11 kW dan kan op een uur tijd een rijbereik van 53 km (WLTP) bekomen worden. Op die manier duurt het 8,6 uur om een volledig lege batterij op te laden. Snelladen met een DC-lader kan ook tot 100 kW. Dat levert 127 km rijbereik op in 15 minuten. Het snel laden is uiteraard wel sterk afhankelijk van de beschikbare laadpaal.

 

Meer elektrische weetjes

De I-Pace heeft een uitzonderlijk lange wielbasis, wat veel interieurruimte oplevert, en dat komt omdat deze Jaguar van meet af aan als een EV werd geconcipieerd. De batterij (90 kWh) bevindt zich vlak op de vloer tussen de voor- en achterwielen en voedt twee elektrische motoren –één voor en één achter- die samen goed zijn voor 404pk. Daarmee heeft de I-Pace meteen ook vierwielaandrijving. De krachtverdeling tussen de voor- en de achterwielen gebeurt niet mechanisch maar is elektronisch gestuurd. De combinatie van een laag zwaartepunt en integrale aandrijving zorgt voor een uitzonderlijk stabiel rijgedrag. De koets helt ook weinig over in de bochten terwijl de ophanging alles bij elkaar vrij absorberend is. Deze kenmerken werden ons nog maar eens duidelijk tijdens een korte testrit in de buurt van Namen. Tijdens het rijden wordt ook bij het vertragen veel energie gerecupereerd waardoor de remmen minder moeten gebruikt worden en de actieradius wordt geholpen. Volgens WLTP zou het rijbereik 470 kilometer bedragen. In de realiteit lijkt ons een betrouwbaar rijbereik, en nog met enige reserve, van 350 kilometer haalbaar.

 

Meer nieuws

De I-Pace wil een trendsetter zijn onder de EV’s. Om die status te bewaren, is het nieuwe zogenaamde Pivi Pro-infotainmentsysteem geïnstalleerd. Het systeem is even snel en gebruiksvriendelijk als een smartphone, met een zelflerend navigatiesysteem dat kan tonen waar het dichtstbijzijnde laadstation is, hoeveel het zal kosten en hoe lang het zal duren om op te laden. Met behulp van een ingebouwde back-upbatterij duurt de initialisatie van het navigatiesysteem slechts enkele seconden.

Dankzij de nieuwe en intuïtieve vlakke menustructuur is navigatie door het systeem eenvoudig. De functies die je regelmatig gebruikt zijn met één klik toegankelijk via het startscherm. Het hertekende navigatiesysteem beperkt het aantal stappen dat nodig is om een bestemming in te voeren met de helft. Met een knijpbeweging van de vingers kun je in- en uitzoomen, net als bij een smartphone.

Ook nieuw zijn het 12,3″ virtuele instrumentenbord met hoge resolutie en de twee centraal en boven elkaar geplaatste schermen van 10″ en 5″.

Er zijn nog meer highlights. Een 360° camera is beschikbaar. Hetzelfde geldt voor een digitale ClearSight-achteruitkijkspiegel. In de interieurspiegel kan je als bestuurder kiezen uit een traditioneel spiegelbeeld of een camerabeeld van wat zich achter de auto bevindt. Het camerabeeld heeft het voordeel dat je ook een zicht hebt op de weg als er op de achterbank passagiers zitten. Dat kan omdat de camera zich op het dak bevindt, geïntegreerd in de antenne.

 

Herkenbaar

Aan het originele design van de I-Pace is niets veranderd. De basisuitvoeringen krijgen 18 duims velgen aangemeten. Als optie zijn er zelfs 22 duims beschikbaar. Ook kun je nu kiezen voor een meer traditioneel met chroom afgewerkt koelrooster.

Technische fiche

Jaguar I-Pace

TECHNISCHE INFORMATIE
Brandstof Elektrisch
Vermogen 294 kW/404 pk
Maximumkoppel 696 Nm
Leeggewicht 2.208 kg
Koffervolume 656 + frunk
Batterij 90 kWh
Gemiddeld normverbruik 22 kWh/100 km
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 200 km/u

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs testauto exclusief btw 66.818,18 €
Basisprijs testauto inclusief btw 80.850 €
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,5 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 83,95 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA werknemer 2772,00 €/jaar
Verworpen kosten 277,2 €/jaar
CO2-belasting 323,64  €

 

 

Tony De Mesel

Tony De Mesel, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels