Autotechnieker is al een tijd lang een knelpuntberoep. Het is een kwestie van jongeren te motiveren om zich te bekwamen in autotechniek en daarin een loopbaan uit te bouwen. Bovendien moet de ontwikkeling van technici gelijke tred kunnen houden met de technologie die zich razendsnel ontwikkelt. De digitalisering is één zaak. Nu komt daar nog de elektrificatie bij. Tegen 2023 zal de BMW Group maar liefst 12 volledig elektrische modellen in de aanbieding hebben en tegen 2030 zal Mini enkel nog volledig elektrische modellen hebben in zijn gamma. Naast de volledig elektrische auto’s zijn er de talrijke hybriden en plug-in hybriden.
Win/win-operatie
Jeroen Lissens
BMW is al vijf maand na elkaar marktleider in België. Jeroen Lissens, directeur communicatie bij BMW Group Belux, vertelt daar het volgende over: “In die zin is de Belgische situatie uniek. Nergens anders kan BMW een dergelijke bevoorrechte positie claimen.”
Gabriel Goffoy
Gabriel Goffoy, commercieel Directeur bij BMW Group Belux: “Het succes van BMW in België is aan twee zaken te danken. In de eerste plaats zijn er de producten die door de klanten worden geapprecieerd. Maar, en dat is minstens even belangrijk, is dat onze producten begeleid worden door bekwame mensen, commercieel, technisch en qua after sales. Daarom is het belangrijk dat wij investeren in de toekomst van bekwame mensen en ze ook motiveren.”
Goffoy geeft toe dat het een win/win-operatie is: “Uiteraard hopen wij door het schenken van 23 trainingsauto’s dat leerlingen door onze merken BMW en Mini worden aangetrokken en er meer vertrouwd mee geraken. Zij hebben ook toegang tot onze diagnosemogelijkheden en tussen de scholen en onze dealers is een constructieve samenwerking. Uiteraard hopen wij dat een deel van de opgeleide mensen als bekwame technici op termijn bij ons terecht kunnen. Voor de scholen is er het voordeel dat zij op recente auto’s kunnen werken, op auto’s met de recentste technologie en op die manier hun opleiding kunnen opwaarderen.”
Investeren in opleiding
De 23 auto’s die BMW Group Belux ter beschikking stelt, hebben een gezamenlijke waarde van 1,15 miljoen euro. Lissens: “De auto’s zijn in perfecte staat maar wel moet ik toegeven dat ze nooit te koop zouden worden aangeboden omdat het om preproductie exemplaren gaat. Maar geef toe het is beter deze voertuigen te gebruiken als didactisch materiaal, beter dan ze te laten verkommeren of te scrappen.”
Bij BMW is het schenken van de auto’s niet de enige investering in opleiding. In 2007-2008 is het onderdelencentrum van BMW Group Belux in Bornem verhuisd naar Krefeld in Duitsland. Sedert 2013 is een deel van de vrij gekomen ruimte ingericht als een ‘Training Centre’ met een luchtige inkomhal en vijf trainingsruimtes. Iedere ruimte is in twee opgedeeld met een op elkaar aansluitend theoretisch en een praktisch lokaal. Sedert kort is er een tweede trainingscentrum in het Waalse Leuze. Dit ging gepaard met een investering van 1 miljoen euro. De trainingen staan in het teken van techniek, carrosserie, sales, magazijnbeheer en marketing. Telkens zijn daarin nog eens aparte modules ook bijvoorbeeld voor het werken aan motorfietsen of geëlektrificeerde voertuigen. Per jaar verzorgt BMW Belgium 2400 lesuren en maken 180 leraars en leerlingen gebruik van de opleidingscentra.